Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Studenter fixade digital plattform till mässa

2017-03-29

STUDENT. Studenter som läser andra året på Informationsarkitekt-programmet skapade en digital plattform till en läromedelsmässa. Lösningen förenklade livet för både mässdeltagare och utställare. 
– Det var jättekul att få jobba med ett riktigt projekt och mot en verklig kund, säger Emma Bylund, student på utbildningen.

mässa

Från v: Jacob Pettersson, Oliver Dahllöfm Emma Bylund och Sofia Lundkvist. På bilden i bilden syns även Jari Rosenström.


Uppgiften bestod i att ta fram en helt digital lösning, åt företaget AV Media Skåne. Tjänsten skulle serva både besökare och utställare genom att förenkla kontaktutbytet mellan parterna. Mässan ägde rum i Kristianstad den åttonde mars. Så här efteråt konstaterar studenterna att det mesta fungerade som det skulle.
– Det var små buggar som uppstod under dagen, men inget allvarligt. Kunden verkade nöjd och det är vi också. Nu ska vi redovisa allting inför klassen och sedan får vi ytterligare ett omdöme av kunden, säger Jacob Pettersson, student på programmet. 

Vana vid projekt
De flesta studenter som läser kursen Projekt 2 på utbildningen, får ett verkligt ”case” att arbeta med, av ett företag. I det här fallet hade företaget AV Media Skåne kontaktat läraren Anton Tibblin som sedan frågade gruppen om de ville ta sig an uppdraget.
– Det var lärorikt att få arbeta med en riktig uppgift åt ett företag. Då gäller det ju  att man håller deadlines och skapar bra lösningar. Vi hade väldigt stor nytta av att vi jobbat i grupparbete tidigare, säger Jari Rosenström, student på programmet. 

Totalt var de fem studenter som engagerade sig i uppgiften.
– I den brief vi fick av företaget framgick det tydligt att de ville ha en digital lösning till utställarna för att förenkla kontaktutbyte mellan besökare och utställare, säger Emma Bylund. 

Uppgiften kunde delas upp i ”sprintar”, etapper där man arbetade med en del av projektet åt gången. Dessa kunde handla om att alla besökare enkelt skulle registrera sig i ett anmälningsformulär och få en ”biljett” vilket gruppen löste i form av en QR-kod samt ett unikt ID. Viktigt för uppdragsgivaren var också att enkelt få tillgång och kunna kommunicera med kunder, så väl som utställare före, under och efter mässan. 

Olika roller
Efter att ha lyssnat på kundens behov satte de fem studenterna igång och började spåna om vad och hur de skulle göra. De hade stor nytta av att de jobbat mycket i projekt tidigare.
– Vi valde att arbeta med mer definierade roller i detta projekt, vilka roller vi skulle ha hade vi bestämt redan innan vi träffade kunden. Det valde vi efter våra intressen och kompetenser. Jag till exempel valde att bli projektledare, säger Emma.

–Jag ville gärna jobba med det som syns utåt så kallat ”front-end” som grafik och webb medans Jacobs roll som ”back-end” handlade om programmering och data. Vi har stor användning av kurser som vi läst på vår utbildning som webbutveckling, interaktionsdesign och programmering, säger Jari. 

De ser sig själv som ”breda” generalister som går en praktisk utbildning, där det verkligen lär sig saker som är hands on.
– Det här var både lärorikt och roligt. Det känns som man valt rätt utbildning, säger Jacob.

Text: Filippa Törnwall

Senast uppdaterad av Filippa Törnwall