Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Ny Telefoni 2017

english

Malmö högskola har under hösten 2016 upphandlat ny leverantör av telefoni. Ny leverantör blir Tele2 vilket i praktiken innebär att alla mobilabonnemang kommer använda deras telefonnät istället för Telia som vi har idag. 

Det nya avtalet
Tidplan
Detta behöver du göra
Utbildning
Frågor eller funderingar
SIM-Kort

Det nya avtalet innebär:

  • Vi byter operatör från Telia till Tele2
  • Datatrafiken per person blir 5GB istället för 1GB
  • Möjlighet att styra din hänvisning via en App i din telefon (Iphone, Android, Windows phone)
  • Möjlighet att ringa/svara från ett program i din dator. (Softphone)
  • Möjlighet att spela in telefonintervjuer
  • Tillgång till en gemensam adressbok där all personal finns tillgänglig

Tidplan:

Detta behöver du göra:

  1. Boka en utbildningsplats (se nedan) för att bekanta dig med de nya funktionerna. 
  2. 12 April Säkerställ att du fått ditt SIM-kort levererat. 
  3. 25 April  kl 9.00 - Sätt i ditt nya SIM-kort i din telefon. 

Utbildning


Presentationen av de nya telefonifunktionerna kommer att utföras av utbildare från Tele2 vid 8 olika tillfälle.

Detta kommer att behandlas:

  • Inställningar och anpassningar av mina sidor.
  • Hantera kontaktlista och samtal i smartphone.
  • Hantera samtal via datorn (softphone).
  • Telefonsvararen.
  • Grupphantering.
  • Roller och frånvarobesked.

Anmäla dig till något av följande tillfälle genom att klicka på anmälningssidan

 

19 April

  • 9-10.30, Gäddan 8, sal 124
  • 10.30-12, Gäddan 8, sal 124

20 April

  • 9-10.30, UTBILDNING FÖR DE MED FAST TELEFON, Orkanen, sal c231
  • 10.30-12 Orkanen, sal c231


21 April

  • 9-10.30, OD-Klerken, sal 3690
  • 10.30-12, OD-Klerken, sal 3690
  • 13-14.30, OD-Klerken, sal 3690
  • 14.30-16, OD-Klerken, sal 3690

23maj

  • 9-10.30, Orkanen, sal D337
  • 10.30-12, Orkanen, sal D337
  • 13.15-14.45, HS, sal U206
  • 14.45-16.15, HS, sal U206

24 maj

  • 9-10.30, Orkanen, sal D222
  • 10.30-12, Orkanen, sal D222
  • 13.15-14.45, HS, sal U206
  • 14.45-16.15, HS, sal U206


Frågor eller funderingar?

Har du några frågor eller funderingar till projektet? Ställ din fråga på yammer och få svar direkt från projektgruppen!

 

Vanliga frågor:


Kommer jag att få behålla mitt gamla nummer?

 - Ja! Du kommer även kunna välja vilket nummer som ska visas när du ringer, ditt mobilnummer, din anknytning (tex 040-6657555) eller dolt nummer.

Hur kommer täckningen bli i husen?

 - Tele2 kommer att bygga inomhustäckning i alla hus vilket innebär att vi ska få bra täckning på alla platser vi rör oss. 

Vart kan jag vända mig om jag får problem med min telefon i övergången?

- Om du har någon fråga så ringer du Servicedesk som vanligt.

Om du vill ha hjälp med att sätta i SIM-kortet den 25 april. Går det bra att vända sig till någon av våra temporära Servicepunkter som är öppna 9-15 på följande ställe:
Niagara - Receptionen
Orkanen - Receptionen under trappan
HS - Receptionen
OD - Aulafoajén (på andra våningen utanför biblioteket).

Hur kommer det fungera med samtal och surf från Danmark?

- Ja det kommer att fungera men man betalar nationell rörlig taxa. Dvs det fungerar inte som det tidigare abonnemanget med svensk taxa i hela norden. Om du har mycket samtal inom norden kan tilläggstjänst beställas. Läs mer på resurssidan för telefoniservice.

Hur är täckningen jämnfört med andra leverantörer?


 

Hur kommer det fungera med mobilsvar?

 - Mobilsvar kommer att vara aktiverat för alla från start. Vill du avaktivera mobilsvar kontaktar du Servicedesk

Kommer jag fortfarande nå växeln genom att slå kortnummret 99

 - Tyvärr kommer denna funktionalitet att upphöra.
Byt Pinkod
Ditt nya simkort har pinkod: 0000
Ändra till en egen kod genom att följa nedanstående instruktioner:
iphone:
Inställningar >Telefon>SIM-PIN>Ändra PIN 
samsung:
Inställningar>säkerhet>Ställ in lås för SIM-kort>Byt PIN-kod 

 

SIM-Kort

 

När kommer bytet av SIM-kort att ske och hur kommer det gå till? Kommer jag få ett nytt SIM-kort?

- Ett nytt SIM-kort kommer att skickas till postfack ungeför den 5 April. Detta kort ska du dock inte sätta i förrän den dagen vi ändrar system, dvs den 25 april efter klockan 9.

Jag har inte fått mitt nya SIM-kort?

- Om du inte fått något nytt SIM-kort efter den 10 April. Kontakta IT´s Servicedesk.  

Flyttas sms, e-postmeddelanden och kontakter med automatiskt eller behöver jag göra något?

 - Det beror lite på vilken telefon du har men instruktioner kommer att finnas på denna lanseringsida i samband med övergången. 

Hur gör jag en hänvisning när jag går på lunch eller har semester i det nya systemet?

 - På resurssidan för telefoniservice hitttar du all information du behöver för att hantera dina nya inställningar och funktioner.  

Jag har fast telefon, kommer jag att påverkas?

- Ja. Din gamla telefon kommer att ersättas av en ny. Den nya telefonen kommer att kopplas in samma dag som de nya SIM-korten ska sättas i. 

 

In english

Malmö University will get a new telephony provider 25 april 2017, which in practice means that all mobile subscriptions will use Tele2 instead of Telia as we have today.

The new agreement means

  • We change operator Telia to Tele2
  • Data traffic per person gets 5GB instead of 1GB
  • Ability to control your referral via an App on your phone (iPhone, Android, Windows Phone)
  • Ability to dial / answer from a program on your computer. (Softphone)
  • Ability to record telephone interviews
  • Access to a shared address book where all the staff are available
  • You will keep you number, and you will be able to choose which number to be displayed

 

A new simcard will be sent to you, keep it until the 25 april.

If you did not receive a new SIM card for April 10. contact Itservice (support@mah.se)

Insert your new SIM card in your phone at 9.00 25 april

 

Training opportunity

You can book a training place (see below) to get familiar with the new features. The presentation of the new telephony functions will be performed by trainers from Tele2 at 8 different time. The presentation will be in Swedish, if you want more information in english, please contact servicedesk.

Sign up here:

 

19 April

  • 9-10.30, Gäddan 8, sal 124
  • 10.30-12, Gäddan 8, sal 124

20 April

  • 9-10.30, Orkanen, sal c231
  • 10.30-12 Orkanen, sal c231


21 April

  • 9-10.30, OD-Klerken, sal 3690
  • 10.30-12, OD-Klerken, sal 3690
  • 13-14.30, OD-Klerken, sal 3690
  • 14.30-16, OD-Klerken, sal 3690

23maj

  • 9-10.30, Orkanen, sal D337
  • 10.30-12, Orkanen, sal D337
  • 13.15-14.45, HS, sal U206
  • 14.45-16.15, HS, sal U206

24 maj

  • 9-10.30, Orkanen, sal D222
  • 10.30-12, Orkanen, sal D222
  • 13.15-14.45, HS, sal U206
  • 14.45-16.15, HS, sal U206