Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Brottsförebyggande arbete med barn och unga
Den här forskningsmiljön samlar flera olika projekt med inriktning mot brottsförebyggande arbete med barn och unga. Projekten handlar bland annat om sommarkollo, brottsförebyggande arbete i skolan och insatser för att förebygga att barn och unga involveras i organiserad brottslighet.
Vår forskning
Brottsförebyggande rådets (BRÅ) skolundersökning om brott visar att drygt 50 procent av eleverna i årskurs 9 har begått någon typ av brott under det senaste året, en siffra som varit relativt stabil under det senaste decenniet. Samtidigt finns det tecken på att brottsligheten ökat i vissa grupper, och då framför allt våldsbrottsligheten. Att det skett en negativ utveckling när det gäller andelen unga under 18 år som är misstänkta för grova brott framkommer också i polisens kartläggningar som visar att det är allt fler barn som kan kopplas till kriminella nätverk. Detta gäller främst pojkar, men det verkar även finnas allt fler flickor i dessa miljöer.
Inom den kriminologiska forskningen är det väl etablerat att de flesta av de ungdomar som begår brott endast begår några få brott av mildare karaktär under en begränsad period, men att det också finns ett fåtal ungdomar som begår fler och allvarligare brott och som fortsätter att begå brott även efter tonåren. Den senare gruppen uppvisar ofta även andra typer av problem så som exempelvis missbruk eller psykisk ohälsa.
Mot bakgrund av detta behövs det brottsförebyggande insatser för att minska ungdomsbrottsligheten generellt, men även specifika insatser som syftar till nå de unga som är på väg att utveckla en mer allvarlig kriminalitet och riskerar att involveras i grovt våld och organiserad brottslighet. Det behövs metoder för att för att förebygga att problemen uppstår från början och det behövs metoder för att hantera de problem som redan finns. Kunskapen om vilka metoder som bäst kan förebygga brott bland barn och unga är idag begränsad, framförallt i en svensk kontext, och det behövs mer forskning om vad förbyggande insatser bör innehålla, hur det förebyggande arbetet ska utformas och implementeras samt vilka insatser som fungerar.
Den här forskningsmiljön samlar flera olika projekt med inriktning mot brottsförebyggande arbete med barn och unga. Projekten handlar bland annat om sommarkollo, brottsförebyggande arbete i skolan och insatser för att förebygga att barn och unga involveras i organiserad brottslighet.
Om forskargruppen
- Fakultet och Institution:
- Finansiär:
-
- Länsförsäkringar Skåne
- Forskningsämne: