Finansiär:
Birgitta Häggman Henrikson
Projektmedlemmar vid Mau:
Samarbetspartners:
  • Daniele Manfredini (University of Siena – Italy)
Projektperiod:
01 april 2021 - 31 december 2023
Fakultet/institution:
Forskningsämne:

BruxApp Research – En smartphone-app för att studera bruxism

Bruxism är en vanligt oral parafunktion som under den senaste tiden har fått en hel del uppmärksamhet inom olika forskningsområden. Bruxism definieras som en repetitiv käkmuskelaktivitet, ofta med tandkontakt, till exempel tandpressning eller tandgnissling. Negativa konsekvenser av bruxism kan inkludera frakturer av tänder och tandfyllningar, samt smärta i ansiktsregionen.

Orsaken till bruxism tros vara multifaktoriell och riskfaktorer som till exempel stress men även ärftlighet har diskuterats. För att bättre förstå hur tandpressning/gnissling varierar mellan individer, över tid och i relation till olika riskfaktorer, behövs effektiva och praktiska metoder för registrering.

Under 2016 lanserades en icke-kommersiell smartphoneapplikation i Italien, BruxApp Research, framtagen av internationella experter i en multicentrerad forskningsgrupp om bruxism. I appen kan användare frivilligt och anonymt självrapportera vakenbruxism i realtid. BruxApp är idag översatt till 25 språk men en svensk version har hittills saknats. I samarbete med styrgruppen i Italien introducerar och testar vi nu en svensk version.