Doktorandprojekt
Fakta
- Kontaktperson:
- David Rosenlund
- Finansiärer:
-
- Malmö universitet
- Ansvarig vid Malmö universitet:
- David Rosenlund
- Samarbetspartners och övriga projektmedlemmar:
-
- Magnus Persson – Linnéuniversitetet
- Projektperiod:
- 01 januari 2019 - 30 juni 2022
- Fakultet/institution:
- Forskningsämne:
Om projektet
I projektet undersöks hur elever med olika bakgrund i fråga om aspekter som genus, mångfald och socioekonomiska resurser hanterar de kunskapstyper med olika grad av komplexitet som finns i den svenska kursplanen i historia. Det empiriska materialet består av elevsvar från de nationella proven i historia som genomfördes 2017.
Projektet består av tre delstudier:
- en behandlar hur pojkar och flickar hanterar procedurkunskaper,
- en behandlar hur elever som läser kursen Svenska A respektive Svenska hanterar begreppskunskaper och
- en som behandlar hur elever från skolor med olika elevunderlag i fråga om socioekonomiska resurser hanterar faktakunskaper.