Fakta
- Kontaktperson:
- Robert Hrelja
- Finansiärer:
-
- K2-Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik
- Ansvarig vid Malmö universitet:
- Robert Hrelja
- Projektmedlemmar:
- Samarbetspartners och övriga projektmedlemmar:
-
- Fredrik Pettersson – Lunds Universitet
- Tom Rye – Molde Högskola
- Projektperiod:
- 01 januari 2020 - 31 december 2022
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
Om projektet
Syftet med projektet är att identifiera innovativa sätt att främja ”Transit Oriented Development” (TOD) i tidiga skeden i den fysiska planeringen. Det är särskilt viktigt att samordna kollektivtrafikens och den fysiska planeringen tidigt eftersom försök att anpassa bebyggelsen efter kollektivtrafikens i efterhand riskerar att medföra dåliga lösningar för kollektivtrafiken. Empiriskt är det förutsättningarna för TOD i kommuner som är belägna i storstadsregionernas ytterområden som analyseras. En analytisk utgångspunkt i projektet är att en effektiv planering i tidiga skeden påverkas av flera offentliga och privata organisationer, och att det är av central betydelse för TOD att förstå deras samverkan.
Kartläggning av hinder och framgångsfaktorer
Projektet kartlägger i ett första steg myndigheters och fastighetsbranschens agerande i pågående eller avslutade planeringsprojekt. I detta första steg identifieras både hinder och framgångsfaktorer för TOD. Ett särskilt intresse ägnas åt hur fastighetsbranschen påverkar förutsättningarna för TOD. I ett andra steg tar projektet fram råd och verktyg som kan användas för att hantera kollektivtrafiken i tidiga planeringsskeden. Ambitionen är att testa dessa råd och verktyg i pågående planeringsprojekt i de tre storstadsregionerna. Metodologiskt bygger resultaten på intervjuer och workshops med deltagande organisationer. I projektet jämförs även TOD i de svenska storstadsregionerna med erfarenheterna i två utländska städer (preliminärt Köpenhamn och Zurich).