Bedömning- och examinationsformer, digital tentamen, disciplinärenden och plagiatkontroll. Här finns stöd för planera och genomföra bedömning och examination.

Ditt uppdrag som examinator

Examination och bedömning har flera syften. Vi examinerar och bedömer studenternas resultat i relation till lärandemål, men bedömning utgör även ett stöd i studenternas lärande. Som universitetslärare kan du ha uppdrag som examinator. Det betyder att du kan få dubbla roller: den som pedagog som genomför undervisning och stödjer studenternas lärande och den som examinatorn som genom myndighetsutövning utvärderar och bedömer hur studenterna når målen. Det är också du som sätter betyg.

Mer om uppdraget som examinator

Som både undervisande lärare och examinator behöver du ta del av UKÄ:s rekommendationer i skriften Rättssäker examination, med bland annat lagar och föreskrifter som du som examinator ska känna till. Där finns dessutom en rad exempel på olika examinationsformer. Ett annat styrdokument du ska ta del av är Studenternas rättigheter och skyldigheter vid Malmö universitet med regler om examination som lärosätets ledning har fastställt för att klargöra vad som ska gälla för lärosätets examinatorer.

Vägledning för rättssäker examination på UKÄ:s webbsida (PDF)

Studenters rättigheter och skyldigheter vid Malmö universitet (PDF i Box)

Inkluderande examination

Att arbeta inkluderande och studentaktivt med examination kan till exempel innebära att:

  • Ge flera mindre tidiga examinationer första terminen/året
  • Ge studenterna möjlighet att öva på examinationsformer
  • Utveckla bedömningskriterier i progression
  • Variera examinationsformer, till exempel skriftliga examinationer med muntliga
  • Ge möjlighet att välja examinationsform (vilket förutsätter att det är så formulerat i kursplanen i enlighet med 6 kap. 15 § HF)
  • Fundera på om examinationstiden kan utsträckas för alla studenter, inte enbart för dem med särskilda behov som därigenom slipper be om förlängd tid
  • Om möjlighet finns: genomför salttentamen digitalt. Digital salsexamination innebär en större likvärdighet vid examinationstillfället och ökar också möjligheten för studenten att vara anonym.

Examinera på distans

När du behöver ändra till en annan examinationsform än vad kursplanen anger ska du följa Malmö universitets hanteringsordning. Det finns flera olika tillvägagångssätt att examinera digitalt. Se Flödesschema nedan.

Flödesschema: planera distansexamination

Muntlig tentamen på distans

Muntliga examinationer, seminarier eller redovisningar kan ske via Zoom, Canvas och podd. Vid muntlig examination är det enligt UKÄ (2020) viktigt att tänka på tydliga betygskriterier och någon form av dokumentation.  

Muntlig examination i Zoom

Zoom fungerar utmärkt för muntlig examination och inspelningsfunktionen ger möjlighet till att dokumentera examinationen. Synkron muntlig examination kan genomföras på en rad olika sätt, till exempel genom att:

  • Varje student får ett antal frågor att besvara, antingen före examinationen med förberedelsetid eller direkt på plats i Zoom.
  • Studenterna får en eller flera frågor och adresserar dessa genom en gruppdiskussion. Varje student ska göra minst ett inlägg och ge en kommentar till medstudenterna. Här går att variera i all oändlighet – ska studenterna referera till kurslitteraturen? Relatera till olika begrepp? Och så vidare… Är studenterna många kan de delas in i grupper och antingen bli examinerade vid olika tider eller med hjälp av flera examinatorer.

Muntlig examination i Canvas

Använd gärna Canvas för inlämning av asynkron muntlig examination. Struktur och information om hur examinationen ska genomföras är viktigt. Samma tillvägagångssätt går att använda för en grupp. 

  • Studenterna spelar in en ljudfil eller videofil via mobil eller dator och laddar upp i My Media i Canvas.
  • En inlämningsuppgift skapas i Canvas där studenten kan bädda in media. Guide för hur detta kan göras visas i kunskapsartikeln nedan:

Inlämningsuppgift i Canvas där studenten lämnar in mediafil (MauPlay)

  • Utifrån en eller två frågor kan en grupp själv leda sin diskussion och spela in den, antingen som video eller i en ljudfil så att du kan följa individernas bidrag.

Podcast

Låt studenterna välja begrepp, fenomen, teorier eller något helt annat att diskutera i en podcast. Formatet, på exempelvis 15-20 minuter, ger möjlighet till en fördjupad diskussion.

Exempel på tentamen via podcast

1. Portfoliouppgift: Därför historia

  • Du ska enskilt eller tillsammans med en eller två kurskamrater (tipset är att det blir bäst resultat om man är 2-3) göra en podd på temat: ”Därför historia!".
  • Läs Erling Sandmo, Tid för historia (hela boken), Henrik Ågren (red), Perspektiv på Historia (hela boken) och förhåll dig i din podd till begrepp och resonemang därifrån.
  • Diskutera sådant som: Vad ÄR historia? Vad ska vi med historia till? Diskutera historias roll i samhället. Vad är skillnaden på historievetenskap och populär historia? Diskutera relationen mellan historia och andra vetenskapliga discipliner – andra samhälls-, human- eller naturvetenskaper. Diskutera även människors ansvar kring historieanvändning.
  • Podden lämnas in i som en ljudfil här på Canvas.

2. Ett annat exempel kommer från Göteborgs universitet där studenter har arbetat i grupper om tre med podcast som publicerats i Canvas. I exemplet adderades individuell skriftlig respons, så examinationen blev kombinerat muntlig och skriftlig.

Skriftlig tentamen på distans

I Canvas kan du skapa olika typer av uppgifter, bedömningar och examinationer beroende på uppgiftens syfte. Studenterna kan till exempel arbeta med självrättande quizzar eller skriva texter, både med och utan tidsbegränsningar. För att variera frågebanken ytterligare kan tentamen avslutas med att låta studenterna formulera och besvara den fråga som de inte fått och som de saknat. 

Inlämning och plagiatkontroll

Canvas har en funktion för inlämning och plagiatkontroll via Ouriginal (f.d. Urkund). I Zoom finns möjligheten att låta studenterna skriva prov med påslagen kamera och mikrofon.

Skriftligt quiz i Canvas

Ett sätt att undvika fusk är att komplettera de befintliga frågorna med frågor som kräver mer resonerande svar. Ett sådant komplement skulle kunna vara: hur kan du relatera xx till xx? Hur kan xx appliceras i xx?

Variera det skriftliga provet

Ge provet två gånger

Låt studenterna skriva exempelvis ett prov på fredagen och ett förnyat prov på samma textavsnitt på tisdagen. För godkänt resultat krävs godkänt på båda proven. Poängen här är upprepning och möjlighet till fördjupning och repetition. Det sista provet kan genomföras i grupp.

  • Studenterna lottas efter fredagsprovet i grupper om tre.
  • Vid tisdagens prov ska studenterna diskutera frågorna och skriva ett gemensamt svar.
  • Tisdagsprovet kan ha frågor som ligger på en högre nivå av förståelse och som mer stimulerar till diskussion och eftertanke än det första provet.
  • Allt detta kan genomföras i Canvas genom inlämningar och diskussionsforum.

Prov i flera steg

Start i Canvas exempelvis måndag morgon. Via text/ljud/video får studenterna en fråga. Studenterna jobbar med frågan i sina grupper. De väljer Canvas eller Zoom eller något annat valfritt digitalt verktyg och förbereder en presentation.

  • Efter ett par timmar alternativt nästa dag, återsamlas ni i zoom och varje grupp gör en kort presentation av hur de tänker kring frågan just nu.
  • Grupperna visar sin presentation och ger varandra återkoppling.
  • Du gör en syntes och ger hela gruppen gemensam muntlig återkoppling.
  • I det sista steget gör varje student en kort skriftlig text för att utveckla sitt resonemang om frågan.
  • Eventuellt kan du här lägga till ett sista steg: till exempel ”vad får xx för konsekvenser för dig som produktdesigner/lärare/tandhygienist?”

Kombinera skriftlig och muntlig tentamen

EPA-modellen 

Modellen EPA (enskilt – par – alla) kan genomföras som kombinerad muntlig och skriftlig examination.

  • I Zoom kan du be studenterna skriva en individuell reflektion i chatten direkt till dig (går att välja vem man riktar inlägget till).
  • Därefter kan du låta dem diskutera och dela gruppvis i ett så kallat ”Breakout room”
  • Sedan presenterar de olika grupperna sin diskussion för hela gruppen.
  • Avslutningsvis kan studenterna enskilt skriva en kort syntes i till exempel Wooclap eller i Forms där studenterna inte behöver skapa konto och kan vara anonyma.

Wooclap 

Forms

Kombinera muntlig och skriftlig diskussion 

Ett annat sätt att kombinera muntligt och skriftligt är att presentera ett problem/utmaning som studenterna diskuterar i grupper (Breakout Rooms) och dokumenterar sin diskussion i ett textdokument där varje student markerar sitt bidrag med exempelvis olika färger.

Rättssäkerhet vid examination på distans

Under en digital examination är det en utmaning att helt minimera risken för att studenter använder hjälpmedel. Där det är möjligt rekommenderas att formulera frågor och uppgifter på ett sätt så att studenterna inte kan dra nytta av att söka på webben eller i kurslitteraturen, eller genom att kommunicera med varandra.

Vi kan inte övervaka studenterna som vid en salstentamen utan får lita till att den stora majoriteten studenter följer de instruktioner vi ger och inte har för avsikt att fuska. Tydlig information om vad som gäller och vad som räknas som fusk och plagiat är viktigt.

Digital examination med webbkamera i enlighet med GDPR

Att genomföra en digital examination och använda webbkamera kan i vissa fall vara tillåtet om det är nödvändigt för att lärosätet ska kunna utföra sin myndighetsutövning vid bedömning och individuell betygsättning. Att i realtid identifiera studenter i en webbkamera t.ex. via Zoom eller andra digitala verktyg innebär dock ett integritetsintrång, särskilt om studenten befinner sig i sin hemmiljö. Finns det en mindre ingripande lösning där behandlingen av personuppgifter inte nödvändig, och den mindre ingripande examinationsformen bör väljas.

Om du överväger att använda webbkameran i Zoom i realtid under en examination måste du göra en proportionalitetsbedömning och väga nyttan av åtgärden mot integritetsintrånget för studenten. Med påslagen webbkamera avses en (1) webbkamera framifrån. Ytterligare webbkameror bakifrån, uppifrån eller ur andra vinklar, eller i mobiltelefon ska inte användas.

Grundregeln för identifiering vid examination är att samma typ och grad av identifiering som normalt krävs vid examinationsformen. Ett exempel: Om det handlar om en hemtentamen ska man inte be studenterna identifiera sig med legitimation, eftersom detta inte krävs i normalläget.

Rektors delegation till dekanerna att fatta beslut medför att det vid respektive fakultet avgörs hur besluten fattas och hur frågan om beviljade avsteg som kan behöva tas tillbaka ska hanteras. Delegationen medför också följande:

  • Universitetets dekaner fattar beslut om att en examination kan genomföras i hemmiljö med påslagen webbkamera.
  • Examinator ansvarar för att examinationen genomförs på ett rättssäkert sätt och att examinationens kvalitet kan bibehållas i relation till kursmålen. Det är examinator som gör en avvägning mellan skälen att genomföra en digital skriftlig examen med påslagen webbkamera och vad som går att göra med bibehållen kvalitet när det gäller att examinera och sätta betyg.
  • Examinator avgör detaljfrågorna om varje examination, såsom exempelvis om det finns behov att ha ljudet påslaget eller hur behov av eventuell paus löses, om studenten får lämna rummet, om studenten får prata med annan person under examinationen, vilka hjälpmedel som är tillåtna under examinationen, och beskriver förutsättningarna för dekan så att dekan kan fatta ett beslut.
  • Examinatorn ansvarar för att studenterna i förväg får information om upplägget för examinationen och om detaljreglerna för examinationen.
  • Beslutet att ha skriftlig examination med påslagen webbkamera ska gälla alla studenter vid respektive kursomgång. Undantag kan göras för studenter med funktionsvariationer i enlighet med anpassad eller alternativ examination.

Att tänka på vid digital examination/tentamen

  • Den examinationsform med minst integritetsintrång, det vill säga hemtentamen med skriftlig inlämning, ska i första hand väljas där detta är möjligt.
  • Muntlig examination via Zoom är ett möjligt alternativ. Låt studenten identifiera sig med ID-kort för examinatorn på ett sätt så att inte andra studenter ser personnumret. Det kan t.ex. ske genom ett breakout room eller att studenterna skickar ett foto av id-kortet till examinator. Tänk på att planera in tid för identifiering. En muntlig examination ska dokumenteras skriftligen. Det kan du göra på samma sätt som du hade gjort vid en muntlig examination i det fysiska rummet.
  • Identifiering av studenter vid skriftlig examination i hemmet med påslagen webbkamera ska på samma sätt som vid muntlig examination enligt ovan ske utan möjlighet för andra studenter att se personnummer.
  • Det finns diskussioner om förekomsten av fusk vid digital skriftlig examination med påslagen webbkamera. Det kan vara en anledning till att det inte alltid är lämpligt att välja skriftlig digital examination. Examinationerna behöver utformas och genomföras så att möjligheten till fusk minimeras.
  • Digital examination som kräver övervakning kan behöva fler än en person som vaktar examinationen. Avstämning om hur det hanteras får ske i varje enskilt fall och i överenskommelse med fakultetens administrativa chef.
  • Program med ansiktsigenkänning eller fingeravtryck, det vill säga biometriska uppgifter, får inte användas för kontroll vid digital examination/tentamen.
  • Filminspelning av digital examination/tentamen som sparas och lagras i övervakande syfte får inte ske.

Har du frågor om användandet av externa program för tentamenskontroll av digitala tentamina eller användandet av AI, ta kontakt med universitetets dataskyddsombud: Jesper Wokander.

Anmälan till tentamen på distans

För att underlätta vid anmälan till tentamen kan KronoX användas. Detta innebär att studenten anmäler sig som vanligt i KronoX och väljer stöd (om sådana har beviljats).

Lärarna behöver informera studenterna och Tentamensadministrationen om på vilket sätt studenterna ska anmäla sig till tentamen (via KronoX eller direkt till examinator/lärare). När examinator väljer att administrera tentamensanmälan själv sköter examinator hela processen. Detta inkluderar att be studenterna skicka sitt Nais-beslut till examinator. I Nais-beslutet finns information om vilka stöd studenten har beviljats.

När studenterna anmält sig via KronoX sammanställer Tentamensadministrationen en lista över anmälda studenter samt valda stöd efter att tentamensanmälan har stängt. Deltagarlistan mejlas till examinator tidigast sex dagar innan tentamen.

Stöd som kan vara aktuella vid tentamina på distans är framför allt förlängd tid. För mer information om anmälan, vänligen kontakta Tentamensadministrationen tentamen@mau.se.

Om studenter från föregående terminer anmäler sig till tentamenstillfället uppmanar Tentamensadministrationen dem att kontakta examinatorn samt studieadministratören på kursen för att de ska bli tillagda i Canvas.

Introducera studenter till examination

Studenterna behöver introduceras till examination, särskilt i början av sina studier, men även till nya moment efterhand. I Lärarguiden för studentintroduktion hittar du information om vad du behöver tänka på att förmedla.

Lärarguiden – för studentintroduktion, om examination

Rutiner för klagomål

En student som har klagomål med hänvisning till Studenters rättigheter och skyldigheter vid Malmö universitet har rätt att få sin sak prövad. Grundprincipen är att studentklagomål inom fakulteten ska lösas av respektive fakultet. Den student som har ett klagomål ska därför i första hand vända sig till berörd lärare för att få saken utredd. Studentkåren Malmö har studentombud som studenten också kan söka stöd och hjälp hos, ett stöd som inte kräver medlemskap i studentkåren.

Disciplinärenden

Malmö universitet kan vidta vissa åtgärder om en student inte följer gällande regler. Du ska göra din anmälan så fort som möjligt.

Disciplinförseelser och hur du anmäler

AI och rättssäkra examinationer

Malmö universitet har tagit fram riktlinjer för rättssäkra examinationer och användandet av artificiell intelligens. Klara instruktioner i uppgiftsbeskrivningen till studenterna är nödvändiga, och det är inte tillåtet att uppmana eller kräva användning av AI-verktyg från leverantörer utan avtal med universitetet. Riktlinjerna och mer om AI i undervisningen hittar du på nedan sida.

AI och rättsäkra examinationer

Ouriginal – system för plagiatkontroll 

Ouriginal är ett automatiserat system mot plagiering som används av de flesta högskolor och universitet. 

Läs mer om Ouriginal här