Countrymusik kännetecknas av romantiserade bilder av den amerikanska livsstilen. Men oavsett om det handlar om vägarna, mustangerna eller tågen som pustar genom dammiga landskap, är den minsta gemensamma nämnaren allt oftare alkohol.

Tindra Thor, universitetslektor i media- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet, håller just på att analysera 30 år av countrymusik som en del av sitt forskningsprojekt ”A Whiskey Lullaby – Functions of Alcohol in Country Music Lyrics”.

Målet är att undersöka alkoholreferenserna i sångtexter under perioden 1990 till 2020. Forskningen krokar i en tidigare forskningsstudie med motsvarande ambition som avslutades 1989. Materialet är countrylåtar som nominerats till Country Music Awards i kategorierna årets låt, årets singel och årets album. Totalt handlar det om cirka 80 låtar om året.

Mer alkohol nu än då

Ursprungligen var planen att undersöka låtar från vart femte år. Tindra Thor började 2020 och gick baklänges och forskningskollegan Ketil Thorgersen vid Stockholms universitet, började 1990.

Men snart såg de en trend som fick dem att byta spår och istället undersöka varje år.

– Jag började skratta när jag började studera detta eftersom jag hittade referenser till alkohol i nästan varje låt. De fanns överallt! Men min kollega som började 1990 sa tvärtom, att han knappt kunde se några referenser alls, säger Tindra Thor.

År 1990 innehöll 8 procent av låtarna direkta eller indirekta referenser till alkohol. År 2020 hade detta ökat till 50 procent. Forskarna har också undersökt om alkoholreferensen var ett substantiv, ett adjektiv eller ett verb. När det var ett substantiv undersökte de alkoholtypen. Whiskey var vanligast, sedan kom öl som är nästan lika vanligt, därefter följde vin och gin.

Nostalgi över tid som flytt

Forskarna använder sig av konceptet "retrotopia", en term myntad av sociologen Zygmunt Bauman, för att reflektera kring den ökade mängden av alkoholreferenser. Vi lever i en tid som tycks vara förälskad i det förflutna, menade Bauman i boken ”Retrotopia”. Så istället för att sträva efter utopier i framtiden, finns det en samtida tendens att sträva efter en romantiserad bild av det förflutna som inte finns – och som heller aldrig har funnits.

– Alkohol, hästar och tåg är alla exempel på countrymusikens myter, myter som förstärks över tid. Det finns en tidlöshet i sångerna. Även om det ofta handlar om att se tillbaka, är det till en odefinierad tid, säger Tindra Thor.

Retropia har också en nationalistisk och patriotisk dimension. Alkoholreferenserna hör vanligtvis hemma i Tennessee och Mellanvästern, och handlar ofta om drycker associerade med amerikanska märken, som Jack Daniels och Southern Comfort.

Projektet fortsätter och den första publikationen är planerad till nästa år.

Text: Adrian Grist
Översättning: Ellen Albertsdottir