Antalet anmälda till höstens utbildningar vid landets lärosäten är färre i år jämfört med rekordåret 2021. Bland de mest sökta programmen på Malmö universitet ligger sjuksköterskeprogrammet kvar i topp för tredje året i rad, trots en minskning i antalet förstahandssökande.

I år har närmare 377 000 personer anmält sig till höstens högskoleutbildningar i landet. Det är en minskning med 10 procent jämfört med anmälningsrekordet i fjol. Ändå är årets notering högre jämfört med höstterminerna 2016–2019. Det visar siffror från Universitets- och högskolerådet, UHR.

Drygt 34 800 personer har sökt till Malmö universitet – en minskning på 14 procent jämfört med 2021 och alltså en bit under rikssnittet. Trots minskningen fortsätter många program ha högt söktryck.

– Vi följer trenden i riket men har ändå ett fortsatt högt söktryck på våra viktiga samhällsbärande utbildningar: sjuksköterska, socionom, förskollärare, tandläkare, säger Per Hillbur, prorektor med ansvar för utbildning vid universitetet.

– Det är även ett fortsatt högt tryck på kriminologi, både program och kurser, även om det minskar något på dessa.

Sjuksköterskeprogrammet är kvar i topp

Utbildningsutbudet på Malmö universitet fortsätter att utvecklas och andelen distanskurser som erbjuds har ökat. Närmare en tredjedel av lärosätets fristående kurser erbjuds nu på distans.

Bland programmen ligger sjuksköterskeprogrammet i topp för tredje året i rad bland förstahandssökande, trots en minskning med 8 procent jämfört med året innan.

– Vi är mycket stolta över denna topplacering i år igen och dessutom mycket glada för det fortsatt stora intresset för vårt sjuksköterskeprogram. Detta visar att vi lyckas med vår ambition att erbjuda en attraktiv utbildning av hög kvalitet, säger Malin Axelsson, programansvarig för sjuksköterskeprogrammet.

Text: Anna Dahlbeck

Fem mest sökta utbildningarna höstterminen 2022

Antal förstahandssökande och förändring jämfört med året innan inom parentes.

Program:

1. Sjuksköterskeprogrammet, 644 (-8%)
  2. Socionomprogrammet, 571 (-4%)
  3. Tandläkarutbildningen, 379 (+5%)
  4. Förskollärarutbildning, 376 (-16%)
  5. Kriminologprogrammet, 354 (-33%)

Kurser, normal utbildningsform:

1. Swedish Language, Culture and Society I, 157 (+241%)
  2. Handledarutbildning I: Handledning och bedömning av lärarstudenters yrkeslärande i verksamhetsförlagd utbildning, 100 (+100%, gavs ej förra året)
  3. Sexologi, 93 (-46%)
  4. Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I, 93 (+2%)
  5. Artificial Intelligence, 81 (-17%)