Skolskjutningen i Texas bör ses i ljuset av en lång och blodig amerikansk historia. Det menar Katherine Doerr, forskare vid Malmö universitet som bodde i Newtown när skolmassakern vid Sandy Hook ägde rum för tio år sedan. ”Vi måste fråga oss varför våld och vapen har fått en så framträdande roll i det amerikanska samhället”.

Katherine Doerr är själv amerikan och bodde i Newtown när en ensam gärningsman öppnade eld och dödade 27 personer, varav 20 barn på Sandy Hook Elementary School. Doerr kom att engagera sig politiskt för skärpta vapenlagar och intresserade sig även för dådet som forskare.

Nu är Katherine Doerr verksam vid Malmö universitet som lektor i utbildningsvetenskap och menar att våld och vapen historiskt haft en central plats i USA.

– Det amerikanska samhället har byggts på våld, på allt från massakrer på ursprungsbefolkningen till slaveri och kvinnoförtryck. Det är en del av vårt koloniala arv som fortsätter att forma oss. Vi måste börja ifrågasätta varför vi tillåter våldet att fortsätta och hur det kommer sig att vapen är så viktiga för oss.

Glömska har blivit ett sätt att hantera våldet, både nu och genom historien, menar Katherine Doerr.

– Varje gång en skolmassaker inträffar reagerar människor med bestörtning. Vi får samma polariserade diskussion mellan de politiska krafter som är för respektive emot striktare vapenlagar. Sedan händer inget, vi glömmer och går vidare. Det blir normaliserat.

Text: Jessica Bloem

Artikel i tidskrift: Never forget Sandy Hook Elementary: Haunting memorials to a school massacre

Katherine Doerrs forskarsida