Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Forskare: Vi behöver stötta morgondagens idrottsledare redan idag
Allt färre barn och unga engagerar sig inom föreningsidrotten. Att få fler unga att vilja bli och få möjlighet att utvecklas som idrottsledare, är fokus för ett nytt forskningsprojekt vid Malmö universitet.
– Det är ett stort problem att det finns så få unga ledare inom idrotten idag. Att bara konstatera att ingen vill ställa upp är att göra det för enkelt för sig. Unga måste ges möjlighet att träna på ledarskap, säger Susanna Hedenborg, professor i idrottsvetenskap som leder projektet Hållbart ledarskap.
Unga blir sällan tillfrågade om att leda i en förening och bara en fjärdedel av idrottsföreningarna har en ung person under 25 år i sin styrelse, visar en tidigare genomgång från Centrum för idrottsforskning.
– Studier visar också att de unga som trots allt går ledarskapsutbildningar inte fångas upp när de kommer tillbaka till sina föreningar. De får inte det stöd de behöver och kanske inte ens får möjlighet att utöva ledarskap alls, säger Susanna Hedenborg.
En utgångspunkt för det nya projektet är att öka kompetensen om hållbart ledarskap inom idrotten. Tillsammans med förenings- och näringslivet ska ledarskapsutbildningar för unga med fokus på långsiktiga metoder testas och utvärderas.
– Målet är att skapa en förändring som gör att fler unga vill engagera sig som ledare. De måste få det stöd och den uppmuntran som krävs för att kunna utvecklas i rollen. Därför är vi glada att tillsammans med flera viktiga aktörer arbeta för att få fram morgondagens idrottsledare, säger Susanna Hedenborg.
Text: Jessica Bloem