FORSKNING. Odontologiska fakulteten vid Malmö universitet har fått möjlighet att genomföra en andra Forskarskola i Oral hälsa för forskarstuderande tandhygienister. Forskarskolan genomförs även denna gång i samarbete med Högskolan Kristianstad. Forskarskolan syftar till att stimulera forskning av hög kvalitet inom tandhygienistprofessionen samt att bidra till en ökad rekryteringsbas av forskarutbildade tandhygienister.

Behovet av ökad kunskap inom oral hälsa är stort och samarbetet med Högskolan Kristianstad har potential att utveckla ett nätverk som kan ge bättre stöd till dietister, vård av barn, äldre och andra medicinskt utsatta grupper. Forskningsområdet oral hälsa, som inriktas på prevention och orsaksbehandling av några av världens vanligaste sjukdomar karies och parodontit, är av stor betydelse för oral hälsa och livskvalitet. Forskningsområdet är eftersatt globalt och behovet av ökad kunskap är stort.

– Den första forskarskolan i oral hälsa avslutas nu under våren och där har fem doktorander/tandhygienister deltagit. Utfallet har varit mycket lyckat och vi är mycket nöjda med möjligheten att få genomföra forskarskolan igen, säger Per Alstergren, Odontologiska fakultetens prodekan och ansvarig för orofaciala smärtenheten.

– Forskarskolan är en viktig del av en unik och stor strategisk satsning på området oral hälsa som fakulteten har genomfört de senaste åren och kommer fortsätta med. En viktig aspekt av forskarskolan är att doktoranderna skapar nätverk som sannolikt kommer ha stor betydelse för framtida forskning och utbildning inom ämnet.

Några av världens vanligaste sjukdomar är karies och tandlossning och Odontologiska fakulteten har erhållit medel under 2020-2021 för den första Forskarskolan i oral hälsa. Ytterligare medel om 600 000 per år under perioden 2022-2023 tillägnas samarbetet för att driva forskaskolan vidare och summan som fördelas till Odontologiska fakulteten kommer från Gemensamma åtaganden och satsningar.

För uppföljning av Forskarskolan ansvarar vice rektor för forskning och forskarutbildning, Thomas Arnebrant.

Rektorsbeslut 220110