IS territoriella kalifat krossades i Irak och Syrien, och nu har även det virtuella kalifatet fått sig en rejäl törn. Europol har lyckats hejda IS framfart på appen Telegram, som varit navet för den politiska propagandan. ”IS har gått från app till app den senaste veckan, i en slags katt-och-råtta-lek”, säger Michael Krona, forskare vid Malmö universitet och IS-expert.

Frågan hur västvärldens regeringar ska hantera sina medborgare som krigat för IS är brännhet. Dessa personer betraktas som en stor risk. Men IS-anhängare hittas överallt i väst. De är med sina appar laddade för att rekrytera och förbereda nya terrordåd i Europa.

IS som medieföretag

Michael Krona har studerat IS under flera års tid och är redaktör för en nyutkommen bok, ”The Media World of ISIS”, som fokuserar på vilka strategier som gjort organisationen så framgångsrik. Under pseudonym har Michael Krona kartlagt IS-kanaler, laddat ned cirka tvåtusen videoklipp och kartlagt organisationens mediestrategier.

Vad många inte känner till är att IS förutom att vara en terrororganisation också kan beskrivas som ett medieföretag. Organisationen har produktionskontor och bolag som producerar och distribuerar propaganda. IS producerar tidskrifter, driver egen nyhetsbyrå, radiostationer, populära appar – och har under flera års tid publicerat material på Instagram, Whatapp och ryska Telegram. Förr var IS stora på Youtube. Eftersom Youtube gick över till att snabbt ta bort material övergick anhängarna till Telegram, som är krypterat och utan censur.

IS vill inspirera dem som tittar att genomföra attacker i sina hemländer.

Michael Krona, forskare vid Malmö universitet och IS-expert

Efter IS-närvaron på Telegram kom under attack har fokus skiftat återigen, menar Michael Krona. Senast har de skaffat sig närvaro på Hoop, en krypterad app. Det blir en utmaning för säkerhetstjänster, forskare och journalister att hålla koll på IS när organisationen hoppar mellan olika plattformar.

­ – Det är otroligt viktigt att hålla koll på IS och det blir mer osäkert med de nya apparna, säger Michael Krona.

Rekryterar i sociala medier

När al-Qaida hade sin storhetstid publicerades långa filmer med en predikande bin Ladin. IS opererar helt annorlunda. Hundratusentals IS-anhängare är närvarande i olika appar och tar bland annat direktkontakt med personer som gillar IS-inlägg på Facebook.

Närvaron i sociala medier är den största framgångsfaktorn för organisationens rekryteringsarbete. IS erbjuder tillhörighet och gemenskap.

– IS utnyttjar de mest intima sociala medierna och kommer oss på så sätt mycket närmare än vad al-Qaida någonsin lyckades med. Ideologin frodas trots att kalifatet försvann, säger Michael Krona.

Text: Ellen Albertsdottir