Nu kan personal och studenter börja återgå till sina arbetsplatser på campus vid Malmö universitet. Men övergången ska ske successivt, och verksamheterna ska nu planera för hur den ska gå till. Detta enligt beslut av rektor Kerstin Tham.

– Det känns mycket positivt att vi kan börja se fram att kunna genomföra undervisning och forskning på plats i våra fina lokaler. Vi ska nog räkna med att delvis fortsätta med digital undervisning under resten av februari. Många av våra studenter behöver få tid att återvända till Malmö efter en lång period av digitala studier, och smittspridningen är fortfarande stor. Vi behöver värna om kvaliteten i utbildningen under denna övergångsperiod, säger Kerstin Tham.

Den 3 februari kom beskedet att avvecklingen av åtgärderna mot covid-19 påbörjas den 9 februari 2022, och att en återgång till arbetsplatsen bör ske successivt. Det innebär att tidigare beslut som Malmö universitet fattat med anledning av covid -19 upphör att gälla från 9 februari, och en stegvis tillbakagång inleds. Undantaget är de beslut som rör Odontologiska fakulteten, som omfattas av särskilda föreskrifter och råd från Folkhälsomyndigheten rörande tandvården.

Behöver känna arbetsglädje och gemenskap

Rektor, dekaner, universitetsbibliotekets chef och universitetsdirektören ska nu planera för hur den stegvisa återgången ska hanteras. Kerstin Tham betonar hur viktigt det är att få nytt liv i universitetets lokaler och återskapa en universitetsmiljö och kultur som är attraktiv och kreativ för såväl medarbetare som studenter.
– Vi behöver hjälpas åt med detta under våren vilket jag ser mycket fram emot. Vi behöver känna arbetsglädje och gemenskap.

– Samtidigt som vi nu kan se fram emot att mötas igen, så är det stor smittspridning. Det är förstås fortsatt viktigt att man stannar hemma om man är sjuk eller har symtom, avslutar Kerstin Tham.

Text: Magnus Jando