En ny lärarutbildning där studier varvas med en anställning, startar vid Malmö universitet i höst. Utbildningen kombinerar ämnena biologi, kemi och teknik. ”Bristen på NO-lärare är stor, särskilt inom teknik”, säger Anna Wirstedt, utbildningsledare.

Den nya utbildningen vid Malmö universitet riktar sig till dem som vill bli ämneslärare i årskurs 7–9 i de naturvetenskapliga ämnena. Det är också här som lärarbristen är särskilt stor, enligt Skolverket. Sedan tidigare erbjuder universitetet en arbetsintegrerad lärarutbildning för grundlärare upp till årskurs sex.

– Många av studenterna på den arbetsintegrerade grundlärarutbildningen yrkesväxlar och har en annan utbildning och arbetslivserfarenhet med sig i bagaget. Några sådana krav finns inte för den nya utbildningen utan den vänder sig till alla som är intresserade av att bli lärare och samtidigt arbeta på en skola, säger Anna Wirstedt.

Flera kommuner i Skåne har avtal med universitetet om att erbjuda deltidsanställningar för studenterna som läser den arbetsintegrerade utbildningen. Studenterna pluggar på heltid det första året för att sedan kombinera studierna med en anställning på en skola.

– Alla kanske inte har rätt till CSN så det här är ett sätt att kunna studera och samtidigt få en inkomst. Studenterna får också större möjlighet att kombinera teori och praktik, vilket är väldigt värdefullt, säger Anna Wirstedt.

För att möta lärarbristen har regeringen gett lärosäten i hela landet i uppdrag att skapa fler vägar in i yrket, till exempel genom att starta arbetsintegrerade lärarutbildningar. Malmö universitet startade sin första modell för grundlärarutbildning hösten 2019. Söktrycket har varit högt med över 1000 sökande till 40 platser. Just ämneskombinationen biologi, kemi och teknik i det nya programmet finns inte i den reguljära lärarutbildningen.

– Vi hoppas att många söker även till den här utbildningen så att vi kan hjälpa till att minska lärarbristen i NO- ämnena, säger Anna Wirstedt.

Text: Jessica Bloem