I höstas startade ny lärarutbildning vid Malmö universitet där studier kombineras med anställning – ett samarbete med flera kommuner i Skåne som nu utökas. Tre nya kommuner ingår avtal om att erbjuda utbildningsanställningar för blivande lärare. Samtidigt planeras en ny utbildning för NO-lärare.

Den arbetsintegrerade lärarutbildningen för grundlärare har varit igång sedan i höstas då 40 studenter påbörjade sina studier vid Malmö universitet. De läser heltid det första året för att sedan påbörja sina utbildningsanställningar efter sommaren då de varvar arbete med studier.

– Många av studenterna yrkesväxlar och har en annan utbildning och arbetslivserfarenhet med sig i bagaget. Efter första studieåret har de dessutom en plattform från lärarutbildningen att stå på när de kommer ut på sina respektive arbetsplatser. Det här gör dem till en attraktiv grupp för kommunerna, säger Elisabeth Jennfors, utbildningsledare vid Malmö universitet.

Sedan tidigare har Malmö, Helsingborg, Trelleborg, Svedala och Landskrona avtal med universitetet om att erbjuda utbildningsanställningar till studenterna. Nu tillkommer Vellinge, Burlöv och Staffanstorp samtidigt som flera kommuner har visat intresse för modellen.

Teori och praktik integreras

Genom avtalet erbjuds studenterna anställning som obehöriga lärare i den kommun de väljer, en anställning som förnyas varje år under utbildningens gång.

– Den arbetsintegrerade modellen är en unik möjlighet för studenterna att integrera teori och praktik, säger Elisabeth Jennfors som berättar att söktrycket på utbildningen har varit stort - med över 1000 sökande till de 40 platserna - ett tecken på att efterfrågan på nya vägar in i läraryrket är stor.

Sedan utbildningen i Malmö startade i höstas har regeringen gett lärosätena i hela landet i uppdrag att starta liknande utbildningar för att möta lärarbristen. I Skåne finns de även vid högskolan i Kristianstad.

Vid Malmö universitet är ännu en modell för ämneslärare i de naturvetenskapliga ämnena är planerad att starta hösten 2021.

– Det är stor brist på NO-lärare och intresset för en arbetsintegrerad ämneslärarutbildning är stort. På sikt finns det anledning att fundera över ännu fler program. Vi är många aktörer som tillsammans måste ta ansvaret att möjliggöra för fler att bli lärare, säger Elisabeth Jennfors.

Text: Jessica Bloem