Antalet anmälda till höstens utbildningar vid landets lärosäten slår i år rekord. Bland de mest sökta programmen vid Malmö universitet sticker fastighetsförmedling ut – där ökar antalet sökande med hela 83 procent.

Drygt 419 000 personer har anmält intresse för högskoleutbildningar i landet till hösten – en ökning med tre procent jämfört med förra året, visar siffror från Universitets- och högskolerådet, UHR. Vid Malmö universitet ligger motsvarande siffra över rikssnittet – över sju procent. Sammanlagt har drygt 40 500 personer sökt till universitetet. Den största ökningen står kurser och distanskurser för, enligt lärosätets egen analys.

– Vi tror att pandemin har haft stor inverkan på sökmönstret till hösten där många har valt utbildningar som ges på distans. Detta samtidigt som vi också erbjuder många fler distansalternativ. Det är glädjande att så många söker sig till oss och också väljer Malmö universitet i första hand, säger Per Hillbur, prorektor med ansvar för utbildning vid universitetet.

Fastighetsförmedling åter på topplistan

Sjuksköterske-, socionom och kriminologprogrammen är de mest sökta. En av höstens raketer är dock programmet Fastighetsförmedling med 448 förstahandssökande - en ökning med 83 procent jämfört med förra hösten. Därmed är programmet det fjärde mest sökta till hösten och åter på tio-i-topplistan.

– Det känns jätteroligt att vi har så många sökande. Det är en bred utbildning som ger behörighet att bli fastighetsmäklare samtidigt som det ger en bra grund att jobba i närliggande branscher också, så det tilltalar nog många, säger Ola Jingryd, programansvarig.

Kan man tala om en coronaeffekt?

– Ja, jag tror inte vi kan underskatta att många väljer att studera på universitet och högskola just nu och att det påverkar. Samtidigt finns ett stort intresse för bostadsmarknaden generellt som jag tror kan bidra också, säger Ola Jingryd.

Text: Anna Dahlbeck/Jessica Bloem

Fem mest sökta utbildningarna HT21

Förstahandssökande och förändring jämfört med året innan:

Program:

1. Sjuksköterskeprogrammet, 700 (+8%)
  2. Socionomprogrammet, 594 (+8%)
  3. Kriminologprogrammet, 526, (+3%)
  4. Fastighetsförmedling, 448 (+83%)
  5. Förskollärarutbildning, 448 (-3%)

Kurser, normal undervisningsform:

1. Grafisk design och medier, 277, (+5%
  2. Sexologi, 171, (+27%)