Vid institutionen erbjuder vi utbildning och forskning inom omvårdnad och vårdvetenskap i syfte att förebygga sjukdom, bistå vid sjukdom och behandling, förlänga liv och främja hälsa och välbefinnande. Den forskning vi bedriver har fokus på personcentrerad vård och resultat för patienter och närstående.

Utbildning vid Vårdvetenskap

Institutionen för vårdvetenskap ger sjuksköterskeutbildning på grundnivå och specialistsjuksköterskeutbildning på avancerad nivå samt forskarutbildning. Malmö universitets sjuksköterskeexamen håller som enda lärosäte i landet mycket hög kvalitet, det visar senaste utvärderingen från Universitetskanslerämbetet gjord 2014.

Definition av omvårdnad 

Omvårdnad, huvudområdet inom sjuksköterskans utbildning, innefattar förebyggande, stödjande, vårdande och rehabiliterande åtgärder inom hälso- och sjukvård i olika miljöer och sammanhang, baserat på forskning och beprövad klinisk erfarenhet. 

Omvårdnad, huvudområdet inom sjuksköterskans utbildning, innefattar förebyggande, stödjande, vårdande och rehabiliterande åtgärder inom hälso- och sjukvård i olika miljöer och sammanhang, baserat på forskning och beprövad klinisk erfarenhet. En del av forskarutbildningsämnet Vårdvetenskap utgörs av omvårdnad. Omvårdnad sträcker sig från livets början genom hela livet till ålderdomen, döendet och döden. Det innefattar också kunskaper relaterade till hur livet med funktionsnedsättning, långvarig sjukdom och fysisk och psykisk ohälsa kan underlättas och lindras. Omvårdnad utgår från en humanistisk människosyn med ett existentiellt filosofiskt synsätt där människan ses som aktiv och skapande samt som en del i ett sammanhang. Ett grundläggande antagande inom disciplinen är att omvårdnad sker på personnivå. Människan är unik och ska bemötas individuellt efter sina förutsättningar. Patient begreppet inom omvårdnad inkluderar att vårdarna tar hänsyn till patientens familj, närstående, omgivning och miljö. Även vårdarbetets organisation inkluderas.

Läs mer om omvårdnadens kännetecknande egenskaper

Kliniskt träningscentrum

På KTC finns lokaler, utrustning och material för att studenter ska kunna träna praktiska färdigheter och simulera realistiska vårdsituationer i en trygg miljö.

På KTC lär vi i samarbete för att ge framtida patienter en säker och evidensbaserad vård.

Annica Rosvall, KTC koordinator

Vi stödjer våra övningsmoment med instruktionsfilmer. Här kan du se filmer från KTC i olika praktiska moment. Andra lärosäten och verksamheter får gärna använda filmerna i undervisningen.

Instruktionsfilmer

På KTC arbetar vi med delaktighet och ett kritiskt förhållningssätt för att ge framtida patienter en säker och evidensbaserad vår. Studenterna tränar under ledning av lärare men också själva både individuellt, i par och i grupp. Målet är att studenterna ska förberedas för sin kommande yrkesroll genom att praktisera sin kliniska kompetens i simulerad miljö på campus innan de praktiserar sina kunskaper och färdigheter i klinisk verksamhet. På KTC arbetar vi även aktivt med att ta hänsyn till såväl social, ekonomisk som ekologisk hållbarhet.

Våra studenter kommer från sjuksköterskeutbildningen – både grundutbildningen och specialistsjuksköterskeprogrammen. Vi tar även emot studenter från Polisprogrammet och olika uppdragsutbildningar. Det gemensamma målet är att göra det möjligt för studenter att omsätta teoretiska kunskaper till praktiska färdigheter.

På KTC finns bland annat attrapper för att träna specifika medicintekniska moment såsom omläggning av PICC-line kateter, kateterisering av urinblåsa och insättning av perifer venkateter.

Kontakt

Annica Rosvall, KTC koordinator

Elin Carlsson, bitr. KTC koordinator 

Forskning vid Institutionen för vårdvetenskap

Forskningen vid Institutionen för vårdvetenskap har som mål att bidra till en jämlik hälsa och vård. Vår forskningsmiljö kännetecknas projekt som berör mångfald och hållbara förändringar av betydelse för individ, profession och organisation inom ramen för hälso- och sjukvård och sker i nära samverkan med det omgivande samhället. 

Forskarutbildning

En stor del av forskningen vid Fakulteten för hälsa och samhälle är tvärvetenskaplig, vilket öppnar upp för nya spännande forskningsområden utanför de traditionella ämnesuppdelningarna mellan medicin och samhällsvetenskap.

Forskningsprojekt

Totalt antal träffar: 20

Kontaktpersoner

Prefekt
Carin Alm-Roijer

Biträdande prefekt
Ann-Cathrine Bramhagen

Studierektor (personalhandläggning)
Karin Persson

Studierektor (utbildning)
Mariette Bengtsson

Forskningsledare 
Christine Kumlien

Samverkanskoordinator
Margareta Rämgård

Studieadministratörer
Viktoria Supranovich
Marie Enberg