Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
- Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare

Mona
Holmqvist
Professor
mona.holmqvist@mau.se
040-6658350
Fakulteten för lärande och samhälle
Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Pedagogik
- Utbildningsvetenskap
- Pedagogiskt arbete
- Specialpedagogik
Presentation
Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap samt forskningsledare för forskarskolan Specialpedagogik för lärarutbildare (VR grant 2017-06039) (repese.mau.se)
Min forskning handlar om lärandets betingelser, i skilda kontexter såsom de lärandes ålder och funktionsvariation, innehåll och utbildningsnivå. I min doktorsavhandling i pedagogik från 1995 ineldde jag min forskningsinriktning om neuropsykiatiriska funktionsnedsättningar, framför allt autismspektrumtillstånd. Parallellt med detta finns ett forskningsintresse för sambandet mellan lärande och undervisning, i vilken variationsteoretiska antaganden och learning study som metodologisk utgångspunkt varit framträdande.
Vetenskapliga meriter (urval):
Foskningsledare för den nationella forskarskolan i specialpedagogik för lärarutbildare (SET) finansierad av Vetenskapsrådet, ledamot i Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga bedömningsgrupp UV2, utsedd av regeringen till ledamot i Specialpedagogiska skolmyndighetens insynsråd, rådsmedlem i World Association of Lesson Study (WALS) samt ledamot i redaktionsrådet för International journal for Lesson and Learning Studies.
Publikationer
-
2020 | Kapitel i bok, del av antologi
Teknik i förskolan
Kristina Thorshag, Mona Holmqvist
-
2020 | Artikel i tidskrift
Preschool Children's Learning Opportunities Using Natural Numbers in Number Row Activities
Maria Alkhede, Mona Holmqvist
-
2020 | Artikel i tidskrift
Teachers’ collaborative professional development for inclusive education
Mona Holmqvist, Balli Lelinge
-
2020 | Artikel i tidskrift
Lesson study as a vehicle for improving SEND teachers’ teaching skills
Mona Holmqvist
-
2019 | Artikel i tidskrift
Teacher Educators' Self-Reported Preparedness to Teach Students With Special Educational Needs in Higher Education
Mona Holmqvist, Lotta Anderson, Lisa Hellström