Delkursen fokuserar innehålls- och språkintegrerat arbete, dess teoretiska bas samt praktiska tillämpningar ur ett gymnasieperspektiv. Kursen betonar att språkutveckling på gymnasiet till stor del handlar om att elever utvecklar en genremässig bredd i samtal, tal, läsning, lyssnande och skrivande. Delkursens innehåll inbegriper betydelsen av ett akademiskt ordförråd för valet av texter och uppgifter.
Engelska och lärande: Sociolingvistik och innehålls- och språkintegrerat lärande
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
.
Delkursen behandlar språklig variation och språkliga normer. Med utgångspunkt från sociolingvistiken behandlas bl.a. språk och kön, makt, regionala variationer samt engelska som internationellt kontaktspråk. Vidare undersöks sambandet mellan identitet och språk. Olika digitala redskap används för att studera språklig variation. Frågor rörande språklig variation återknyts dessutom till språkundervisning och språkläromedel.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN802C Engelska och lärande: språkundervisning i teori och praktik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s).
Olsson, Eva (2015). Progress in English academic vocabulary use in writing among CLIL and non-CLIL students in Sweden. Moderna språk, volume 2, 51–74.
Forskningsartiklar om CLIL och ordinlärning, ca 400 sidor.
Hornberger, Nancy & McKey, Sandra Lee. (2010). Sociolinguistics and Language Education. Toronto: Multilingual Matters. 560 p.
Forskningsartiklar i urval tillkommer, ca 200 sidor
Kurslitteratur inom delkurs
Innehålls- och språkintegrerat lärande
Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s).
Olsson, Eva (2015). Progress in English academic vocabulary use in writing among CLIL and non-CLIL students in Sweden. Moderna språk, volume 2, 51–74.
Forskningsartiklar om CLIL och ordinlärning, ca 400 sidor.
Sociolingvistik i undervisningskontext
Hornberger, Nancy & McKey, Sandra Lee. (2010). Sociolinguistics and Language Education. Toronto: Multilingual Matters. 560 p.
Forskningsartiklar i urval tillkommer, ca 200 sidor
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).