Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s)
http://www.jstor.org/stable/3482573?seq=1#page_scan_tab_contents
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Förskola i utveckling – bakgrund till förändringar i förskolans läroplan (2010). Stockholm: Utbildningsdepartementet (23 s) http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/158951
Heidberg Solem, Ida & Lie Reikerås, Elin Kirsti (2004). Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och Kultur (342 s)
Helenius, Ola, Johansson, Maria, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2016). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Jahnke, Anette (2016). Skolans och förskolans matematik. Kunskapssyn och praktik. Lund: Studentlitteratur (184 s)
Läroplan för förskolan Lpfö98 (2016). Stockholm: Skolverket (16 s)
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Lärportalen: Förskolans matematik (2015). Stockholm: Skolverket
https://larportalen.skolverket.se/#/modul/matematik/F%C3%B6rskola/450_forskolansmatematik
Reis, Maria (2015). Barn matematiserar och lär sig matematik. Stockholm: Liber (124 s)