Bozarslan, Aycan (2010). Möten med mångfald: förskolan som arena för integration. Stockholm: Liber (128 s)
Emilson, Anette (2008). Det önskvärda barnet: Fostran uttryckt i vardagliga kommunikationshandlingar mellan lärare och barn i förskolan. Göteborg: Göteborgs universitet (tillgänglig på internet) (130 s)
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (288 s).
Eriksson, Marie A. (2010). En bra start: Om inskolning och föräldrakontakt i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag (157 s)
Gustafsson, Lars H. (2010). Växa – inte lyda. Stockholm: Nordstedts förlag (273 s)
Harju, Anne & Tallberg Broman, Ingegerd (red.) (2013). Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (244 s)
Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2009). Små barns delaktighet och inflytande: Några perspektiv. Stockholm: Liber (280 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (149 s)
Løkken, Gunvor; Haugen, Synnøve & Röthle, Monika (2005). Småbarnspedagogik: Fenomenologiska och estetiska förhållningssätt. Stockholm: Liber (270 s)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) 2016. Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur och kultur (s 11-31, s 101-141) (52 s)
Wehner-Godée, Christina (2011). Lyssnandets och seendets villkor: Pedagogisk dokumentation – DVD BOK. Stockholm: Stockholms universitets förlag (134 s)
Öhman, Margareta (2019). Nya Hissad och dissad: Om relationsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (300 s)
Litteratur och digitala inslag kan tillkomma vid kursstart