Fristående kurs, Grundnivå
30 hp
Malmö dagtid 100%
17 januari 2022 - 5 juni 2022
Öppen för sen anmälan
Anmäl dig via antagning.se

Om kursen

Kursen vänder sig till dig som är utövande inom kultursektorn eller som i tidigare utbildning samlat erfarenhet från en design- eller konstnärlig praktik. Genom dialog och reflektion arbetar vi med att identifiera, analysera och formulera den egna praktikens förutsättningar och att hitta nya möjligheter att verka i det omgivande samhället. Du ska genom kursen kunna kontextualisera dina specialkunskaper från tidigare utbildning och eller verksamhet.

Genom ett kritiskt kunskapande förstås förutsättningarna för att verka inom kultursektorn, och medvetenhet om olika samhällsstrukturers och krav på kultur som till exempel medel till förändring utvecklas. Med stöd av teorier diskuterar vi hur den egna praktiken kan kontextualiseras för att sedan i projektform arbeta med att hitta nya former för praktiken. Ett manöverutrymme och en kreativ plattform skapas.

I samverkan skapar vi konkreta produktionsidéer och utvecklar strategier och verktyg för att för att stärka det kreativa handlingsutrymmet. Under kursens formas avslutande projektet och aktioner, vilka slutligen genomförs inom de av kulturens områden som intresserar deltagarna.

Kursinnehåll

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + 60 hp inom humanistiska, samhällsvetenskapliga, konstnärliga eller it-/medietekniskt orienterade ämnen eller motsvarande, alternativt 12 månaders dokumenterad yrkeslivserfarenhet inom kultur/information/medier/konst/konsthantverk.

Urval

Betyg 20%, Högskolepoäng 60%, Högskoleprov 20%

”En kurs för dig som vill ta ny sats – med ett specifikt projekt eller med hela din verksamhet”

Ylva Frick arbetar som konstnär och projektledare i Malmö. För henne har kursen öppnat dörrar till nya intressen inom kultur och skapande som resulterade i utställningen Rikta om, ett projekt med syfte att belysa vår relation till återanvänd inredning.

”En kurs för dig som vill ta ny sats – med ett specifikt projekt eller med hela din verksamhet”

Ylva Frick arbetar som konstnär och projektledare i Malmö. För henne har kursen öppnat dörrar till nya intressen inom kultur och skapande som resulterade i utställningen Rikta om, ett projekt med syfte att belysa vår relation till återanvänd inredning.

Ylva har sedan tidigare en utbildning i fri konst från Islands konsthögskola. Hon har senare valt att fördjupa sina kunskaper genom att läsa kurserna Projektledning och Kulturproduktion på Malmö universitet. Projektet Rikta om var en del av utställningen Living Spaces producerad tillsammans med klasskamraten och fotografen Jennie Österberg.

Varför valde du att söka till kursen i kulturproduktion?

”Initialt var anledningen att jag letade en fortsättning efter att jag pluggat projektledning en termin, en fortsättning där jag kunde inrikta mig på projektledning inom kultur. Under kursens gång blev anledningen en annan. Jag kom på att jag ännu inte riktigt hittat rätt i mitt arbete som konstnär. I kursen blev vi ombedda att kartlägga vår egen verksamhet och det blev tydligt att j jag sökte ett annat område inom kultur. Ett område som jag verkligen kände passion och driv inför - inredning.

När jag var barn gjorde jag ritningar av planlösningar och idéer till möbler och lampor. När jag blev ombedd att städa mitt rum så gjorde jag det till ett inredningsprojekt där jag gjorde ritningar på hur rummet skulle möbleras om efter städningen. Vi kan säga att sängen fick stå på en del opraktiska ställen… När jag tog upp mitt intresse för inredning så kände jag stöd från lärare och studenter i kursen, och bestämde mig för att testa! Det enda kravet jag själv hade på projektet var att jag faktiskt skulle få flytta runt möbler.”

Vad har varit mest värdefullt av det du lärt dig på kursen?

”Att definiera handlingsutrymme baserat på mina drömmar, omvärldsanalys och kulturpolitik, och därigenom hitta ingångar till att förverkliga mina projekt.”

Hur skulle du beskriva arbetet med ’Rikta om’?

”Rikta om är ett sovrum skapat utan en enda nyinköpt möbel eller inredningsdetalj. Allt är begagnat. Sängen är bortskänkt via en annons på internet, byrån är hittad i en container, spegeln är köpt i en secondhandbutik. Sovrummet byggdes upp i en liten butikslokal på Augustenborg i Malmö. Ett samarbete med fotograf Jennie Österberg, som också gick kursen, resulterade i utställningen Living Spaces där Jennie ställde ut sin bild Spaceability i sovrummet.

Många av oss människor vill omge oss med fina saker, och det är någonting vackert och viktigt för vårt välbefinnande. Problemet är att de rådande normerna för att skapa fina hem är att antingen köpa “nytt och fräscht” eller att följa trenden att köpa begagnat men inom ramen för det som räknas till “designklassiker” eller det som anses vara “coolt och retro.” Detta antingen eller gör att vi trots uppsvinget för secondhandförsäljning fortsätter att avfärda en stor del av alla begagnade möbler.

Vi tänker ofta att källsortering och återvinning är svaret på klimatkrisen, vilket gör att vi ironiskt nog har börjat producera större mängder avfall. I Sverige köper vi till och med in avfall från andra länder för att bränna och utvinna energi. Vi har en cirkulär ekonomi där produktionen, transporten, förbränningen och återvinningen tar störst plats och bidrar till enorma mängder miljöfarliga utsläpp. Det håller inte. Vi måste sluta skaffa nya saker och sluta slänga så mycket som vi gör, och ge återanvändning störst plats i den cirkulära ekonomin.

Rikta om är ett sovrum som tar avstånd från antingen-eller-mentaliteten när det gäller inredning och är skapat av det som finns tillgängligt. Ett sovrum som är brokigt samtidigt som det är samstämt, där exklusiva och billiga material kan ligga och gosa nära varandra, och där lampor riktas om för att lysa upp ett vackert hem där både välbefinnande och miljö får plats.”

LIVING SPACES_BEFORE.jpg

Utrymmet innan. Foto: Jennie Österberg

LIVING SPACES_AFTER.jpg

Utrymmet under utställningen. Rikta om är ett sovrum skapat utan en enda nyinköpt möbel eller inredningsdetalj. Foto: Jennie Österberg

Hur har gensvaret varit?

”Från att bara vilja flytta runt möbler till att bli erbjuden butikslokalen på Augustenborg utvecklades projektet från att skapa ett mysigt sovrum till att bli en mötesplats för mig och människorna som bor i området. Jag fick chans till fantastiska samtal och möten som handlade delvis om begagnade grejer men ännu mer om deras förhoppningar och drömmar om det rummet; någonstans där du kan få en kaffe för 10 kr, en lägenhet, en frisörsalong för barn, ett skrädderi, en elektronikbutik, med mera. Dessutom kom samma fyra barn till utställningen varje dag och gjorde rummet till en del av deras lek samtidigt som de tog med sig andra kompisar, och vi hade bra samtal om återbruk och vackra hem.”

Vad har varit roligast med projektet?

”Att säga ja. Ja till möbler som inte följer retrotrenden. Ja till växter som glömts bort. Ja till barn som vill gömma sig under sängen och hjula på mattan. Ja till någon som vill lämna en gigantisk tung spegel (fastän jag redan hade en spegel och den inte fick plats i utställningen, för att sedan ge den till någon som passerade på gatan). Ja till kaffe hemma hos någon som bor i huset. Ja till att sitta ner i en timme och prata om allt möjligt.

Att ge. Ge vidare möbler och inredning till människorna som bor där. Ge en plats för möten, samtal och lek.

Att få. Få använda lådcykeln som tillhör huset. Få citronvatten en varm försommardag. Få hjälp med att bära möbler. Få lycka-till-hälsningar.”

Vem skulle du rekommendera kursen till?

”Alla som har påbörjat en resa inom kultur, men vill omvärdera, blåsa nytt liv i, hitta andra ingångar, utvecklas till en starkare entreprenör. Alla som vill ta ny sats! Med ett specifikt projekt eller med hela sin verksamhet!”

Kurslitteratur

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt