Ejvegård, Rolf (2003), Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur. (175 s).
Johansson, Bo & Svedner, Per-Olov (2001), Examensarbetet i lärarutbildningen: undersökningsmetoder och språklig utformning. Uppsala: Kunskapsföretaget. (100 s).
Kullberg, Birgitta (2004), Etnografi i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. (229 s)
Repstad, Pål (1999), Närhet och distans. Lund: Studentlitteratur. (140 s)
Rönnerman, Karin (1990), Utvecklingsarbete - en grund för lärarens lärande. Lund: Studentlitteratur. (127 s).
Strömquist, Siv (2003), Uppsatshandboken. Göteborg: Hallgren & Fallgren.(128 s)
Trost, Jan (1997), Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur.(121s)
I övrigt valfri litteratur med relevans för det egna examensarbetet.
Referenslitteratur
Backman, Jarl (1998), Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. (213 s).
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Inom ramen för kursen genomför studenterna enskilt eller parvis självständigt ett utvecklingsarbete. Perspektiven genus, miljö, migration och etnicitet behandlas i förhållande till det valda problemområdet.