Aspeflo, Ulrika (2015). För alla i skolan: en bok om inkluderande och utvecklande undervisning. Hindås: Aspeflo & Klamas.(113 s.)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd - viktigare än diagnos Stockholm: Natur och kultur (135 s.)
Ljungblad, Ann-Louise (2018). Relationellt lärarskap: och pedagogiska möten. Lund: Studentlitteratur (173 s.)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inte anses lagom. Stockholm: Liber (139 s.)
Ohlsson, Maria. (2022). Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan: förståelse, bemötande och pedagogiska strategier. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utrredning och kartläggning: att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd Stockholm: Gleerups (159 s.)
Skolverkets allmänna råd (2014): Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram samt kommentarmaterialet (2022).
Socialstyrelsen & Skolverket (2014). Vägledning för elevhälsan.
En av följande böcker väljs dessutom;
Edfelt, David, Sjölund, Anna, Jahn, Cajsa & Reuterswärd, Malin (2019). Tydliggörande pedagogik i förskolan. Stockholm: Natur & kultur. (173 s.)
Edfelt, David, Karlsson, Annelie, Lindgren, Ann & Sjölund, Anna (2019). Autism och adhd i gymnasiet: tydliggörande pedagogik, Stockholm: Natur & kultur (203 s.).
Jahn, Cajsa, Reuterswärd, Malin, Edfelt, David & Sjölund, Anna (2020). Autism och ADHD i fritidshemmet: tydliggörande pedagogik, Stockholm: Natur & kultur (172 s.).
Karlsson, Annelie, Edfelt, David, Lindgren, Ann & Henriksson, Lena W (2021). Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning. Stockholm: Natur & kultur (220 s.).
Sjölund, Anna, Jahn, Cajsa, Lindgren, Ann & Reuterswärd, Malin (2017). Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur (207 s.)
Dessutom kan det tillkomma aktuella styrdokument, skönlitteratur och artiklar.