Ahlberg, Ann (2015). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik: Att bygga broar. Stockholm: Liber (192 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Jonas Aspelin (red.), Relationell specialpedagogik: I teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (10 s) (tillgänglig på internet)
Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Anders Broberg (2012). Anknytning i förskolan. Vikten av trygghet för lek och lärande. Stockholm: Natur och Kultur (kap 2, 3, 8, 10) (80 s.)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd: viktigare än diagnos. Stockholm: Natur & kultur (135 s)
Kristoffersen, Ann Elise & Simonsen, Eva (2014). Teacher-assigned literacy events in a bimodal, bilingual preschool with deaf and hearing children. Journal of Early Childhood Literacy, 14, 1, pp. 80-104 (24 s) (tillgänglig på internet)
Lutz, Kristian (2013). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Olsson, Staffan (2011). Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (kap 3, 4, 6) (80 s)
Palla, Linda (2011). Med blicken på barnet. Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik. Malmö: Lunds universitet (184 s) (tillgänglig på internet)
Palla, Linda (2018). Individcentrerad prestation och måluppfyllelse i förskolan? Om åtgärdsprogram som examinerande dokument. Pedagogisk forskning i Sverige, 23(1-2), s. 89-106 (18 s) (tillgänglig på internet)
Palla, Linda (2020). Konstitutionen av den speciella pedagogiken i en barncentrerad förskola för alla: Att analysera ett politiskt styrinstrument med diskursteoretisk ram. Studier i Pædagogisk Filosofi, 7(2), s. 36–57 (22 s) (tillgänglig på internet)
Åmot, Ingvild (2012). Etikk i praksis. Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen. Nordisk Barnehageforskning 5(18) 2012, s. 1-11 (11 s) (tillgänglig på internet)
Utöver angiven litteratur söker studenten valbar litteratur utifrån vald inriktning på examinationsuppgifter. Ytterligare litteratur kan tillkomma i samband med kursstart.