Asklund, Jonas (2018). Varför ska jag inte berätta? Litteraturarbete som språkintroduktion. Educare 2 (18 s). Tillgänglig via Internet.
Economou, Catarina (2013). Reading fiction in a Second-Language Classroom. I: Education Inquiry 6:1. (20 s). Tillgänglig via Internet.
Edvardsson, Jenny (2019). Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg. Lund: Studentlitteratur. (100 s).
Ekvall, Ulla och Nilsson, Skåve (2014). ”Köttbulle betyder köttbulle”. Boksamtal och kritisk litteracitet i ett flerspråkigt klassrum. I: Andersson, Peter m fl (red.), Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden. SMDI och institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet (s. 257–277) (20 s). Tillhandahålles av kursledaren.
Hellspong, Lennart (2004). Konsten att tala: handbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur (s. 7–160) (150 s).
Hellspong, Lennart (2004). Konsten att tala: Övningsbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur (s. 131–140, kap. 34) (10 s). Tillhandahålls av kursledaren
Holmberg, Claes-Göran och Ohlsson, Anders (2012). Epikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (s. 11–69, 94–118) (82 s).
Landmark, Dan och Wiklund, Ingrid (2012). Litteraturen, språket, världen. Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning. Lund: Studentlitteratur (s. 5–62, 115–140) (82 s).
Langer, A Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Daidalos (171 s).
Matos, Ana Goncalves (2012). Literary Texts and Intercultural Learning. Exploring New Directions. Peter Lang (15 s). Tillhandahålles av kursledaren.
Molloy, Gunilla (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum. Lund: Studentlitteratur (165 s).
Roe, Astrid (2014). Läsdidaktik. Efter den första läsinlärningen. Malmö: Gleerups (s. 105 – 142, 169–192) (40 s).
Öhman, Anders (2015). Litteraturdidaktik, fiktioner och intriger. Malmö: Gleerups (165 s).
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk.
Skönlitteratur väljs i samråd med kursledaren (ca 1000 s).
3–4 artiklar kan tillkomma.