Asklund, Jonas (2018). Varför ska jag inte berätta? Litteraturarbete som språkintroduktion. Educare 2018:2 (18 s). Tillgänglig via Internet.
Bergman, Lotta (2014). "Textval i en global värld". I: Boglind, A., Holmberg, P. & Nordenstam, A. (red.) Mötesplatser – texter för svenskämnet. Studentlitteratur. (19 s.)
Bergman, Lotta; Bringéus, Eva & Economou, Catarina (2021). Litteraturundervisning och interkulturella möten. Lund: Studentlitteratur. (s 9 – 111) (101 s).
Dahl, Christoffer & Smedberg Bondesson, Anna (2021). Skönlitteraturens språk – det dubbla perspektivets möjligheter vid textanalys. Educare, 2021:2. (s. 1-22) Tillgänglig via Internet.
Edvardsson, Jenny (2020). Skönlitteratur i värdegrundsarbetet. Lund: Studentlitteratur. (s. 15-44, 85-119) (70 s).
Ekvall, Ulla & Nilsson, Skåve (2014). ”Köttbulle betyder köttbulle”. Boksamtal och kritisk litteracitet i ett flerspråkigt klassrum. I: Andersson, Peter m fl (red.), Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden. SMDI och institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet (s. 257–277) (20 s). Tillhandahålles av kursledaren.
Hellspong, Lennart (2004). Konsten att tala: handbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur (s. 7–160) (150 s).
Nordlund, Anita (2013). Varför litteraturvetenskap? En ämnesintroduktion för nya studenter. Lund: Studentlitteratur. (s. 7 – 80, 95-107) (87 s).
Norlund, Anita (2009). Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan. Doktorsavhanding. Göteborgs universitet. s. 77-138 (62 s)
Olsson Jers, Cecilia (2010). Klassrummet som muntlig arena. Att bygga och etablera ethos. Avhandling: Lärarutbildningen, Malmö högskola (s. 155-194) (39 s.)
Schneider, Jenifer J.; Crumpler, Thomas P. and Rogers, Teresa, (2006). Process drama and multiple literacies. Portsmouth, NH:
Heinemann. (70 s. i urval I samråd med lärare).
Skar, Gustaf och Tengberg, Michael (red.) (2015). Bedömning i svenskämnet. Årskurs 7–9. Stockholm: Natur och kultur, s 87-105, 171- 209 (56 s.)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. Andra upplagan Malmö: Gleerups Utbildning AB (213 s.)
Wallin Wictorin, Margareta (2017). ”Afrika i tecknade serier. Ett postkolonialt perspektiv”. I:Andersson, Maria & Druker, Elina (red.). Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur. Analyser. Lund: Studentlitteratur. (127–144).
von Brömssen, Kerstin (2016). ”Identiteters konfigurationer. Från att ’vara’ till att ’bli till’”. I: Lorentz, Hans & Bergstedt, Bosse (red.). Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Lund: Studentlitteratur (andra upplagan). 53-71.
Woodruff, H. Amanda and Griffin, Robert A. (2017). Reader response in secondary settings: increasing comprehension trough meaningful interactions with literary texts. Texas Journal of Literacy Education. 2017 Vol. 2, Issue 2. (s. 108-116) (9 s.)
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk. Skolverket.se
Skönlitteratur väljs i samråd med lärarna och basgruppen (ca 300 – 450 s).