I delkursen behandlas vetenskapsteoretiska grundbegrepp, forskningsprocessen och det vetenskapliga arbetssättet. Dessutom belyses olika forskningsmetoder, problemformuleringar och den forskningsetiska lagstiftningen. Vidare tränar studenten att söka, kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar. Kunskap från delkursen i statistik och epidemiologi kopplas även till innehållet i de projektplaner som utformas.
Forskningsmetodik och statistik
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen består av tre delkurser.
I delkursen behandlas grundläggande beskrivande statistik samt undersöknings- och urvalsmetoder. Dessutom belyses normalfördelning, parametriska och icke parametriska fördelningar samt hypotesprövning. Vidare behandlas konfidensintervall, korrelation och regression, noggrannhet, mätfel samt statistikprogram för datorer.
I delkursen behandlas olika aspekter på professionsutveckling genom interprofessionellt lärande/samarbete och hur den egna professionens särart därigenom förtydligas genom interaktion med andra professioner.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser och delkurser omfattande minst 45 hp från studieår 1.
Kurslitteratur
Backman J, (2015) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Gudmundsson P, (2016) Skrivanvisningar för studenter. Handfast handledning för studenter som skriver rapporter och examensarbete. Malmö högskola. Hälsa och samhälle. 16 s.
Sundström J & Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm:Liber. 201 s.
Ca 10 vetenskapliga artiklar omfattande totalt ca 60 s tillkommer.
Bring J, Taube A, (2006). Introduktion till medicinsk statistik. Lund: Studentlitteratur. 233 s.
Sundström J & Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm:Liber. Kapitel 5. 74 s.
Material och vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 20 sidor.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Forskningsmetodik
Backman J, (2015) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Gudmundsson P, (2016) Skrivanvisningar för studenter. Handfast handledning för studenter som skriver rapporter och examensarbete. Malmö högskola. Hälsa och samhälle. 16 s.
Sundström J & Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm:Liber. 201 s.
Ca 10 vetenskapliga artiklar omfattande totalt ca 60 s tillkommer.
2. Statistik och epidemiologi
Bring J, Taube A, (2006). Introduktion till medicinsk statistik. Lund: Studentlitteratur. 233 s.
Sundström J & Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm:Liber. Kapitel 5. 74 s.
3. Professionsutveckling
Material och vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 20 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna sammanställs samt återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Malmö Dagtid 100%
Kontakt
-
ME
Marie Enberg - Studieadministratör
Studieadministratör
marie.enberg@mau.se
040-665 74 52
-
Petri Gudmundsson - Universitetslektor/Docent
Kursansvarig - Dk1 och Dk3
petri.gudmundsson@mau.se
040-665 77 58
-
Felix Roosen-Runge - Docent/Universitetslektor
Kursansvarig - Dk2
felix.roosen-runge@mau.se
040-665 79 69