Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (2020). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet. (Urval i samråd med kursledare).
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisnings-praktiker. Göteborg: Daidalos, kap. 7. (15 s.)
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2012). Möten med bilder: att tolka visuella uttryck. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur, kap. 3, 4, 5, 6. (totalt 104 s.)
Fornäs, Johan (2012). Kultur. Malmö: Liber. (112 s.)
Forsman, Michael. (2015). Duckface/stoneface Sociala medier, onlinespel och bildkommunikation bland killar och tjejer i årskurs 4 och 7. Johanneshov: MTM. (197 s.)Tillgänglig via internet.
Gunnarsson, Tomas (2016). Bilder som förändrar världen. Gävle: Gävle kommun. (60 s.) Tillgänglig via internet.
Hellman, Annika. & Lind, Ulla (2019). Gendered Interventions: Changes in Visual Art Education in Sweden: Discourses, Practices and Materiality. Synnyt/Origins, 2019, 2, 257-277. (20 s.)
Hetland, Lois (2022). Studio thinking 3: the real benefits of visual arts education. 3 uppl. (224 s.)
Jönsson, Anders (2011). Lärande bedömning. 2. uppl. Malmö: Gleerup. (224 s.)
Larsson, Staffan (2013). Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur & Kultur. (243 s.)
Lindström, Lars (2011). Portföljmetodik i estetiska ämnen. I: Lindström, Lars & Lindberg,Viveka (red.) Pedagogisk bedömning. Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholmsuniversitets förlag, s. 159-192.
Longhurst, Brian, Smith, Gregory W. H., Bagnall, Gaynor, Crawford, Garry & Ogborn, Miles (2017). Introducing cultural studies. Third edition. London: Routledge, kap. 1.
Skåreus, Eva (red.) (2018). Estetiska ämnen och genus. (Första upplagan). Malmö: Gleerups, introduktionskapitlet, avslutande kapitel (30 s.).
Smith, Keri. (2008). How to be an explorer of the world: portable life museum. 1st ed. New York: Perigee. (204 s.)
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture, Third edition, New York: Oxford University Press. (Urval i samråd med kursledare).
Vit, svart eller brun: handbok om aktiva åtgärder kopplat till hudfärg. (2019). Länsstyrelsen i Stockholm. Tillgänglig via internet. (Urval i samråd med kursledare).
Kortare texter kan tillkomma.