Aulin-Gråhamn, Lena (2011). Pinnbyggen och vardagsföremål: estetik och lärande i lärarutbildningen. Malmö: Holmbergs (90 s. eget urval)
Burman, Greta (2007). Konsten i historien. Stockholm: Natur och Kultur (192 s.)
Eriksson, Yvonne (2009).Bildens tysta budskap. Falun: Norstedts akademiska förlag (100 s. eget urval)
Freeland, Cynthia A. (2006).Konstteori: en introduktion. Stockholm: Raster (50 s. eget urval)
Frid, Johan (2003). Intro-Bild skapa, kommunicera, förstå. Malmö: Didacta, (80 s. eget urval)
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z. (2006). Seendets språk – exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur (s. 9 - 59)
Häggström, Margaretha; Örtegren, Hans (2017). Visuell kunskap för multimodalt lärande. Lund: Studentlitteratur AB (217 s.)
Jönsson, Lena (2010). Elevers bilder av skolan: vad elever berättar om och hur lärare och lärarstudenter reflekterar och samtalar om skolan utifrån elevers bilder. Diss. Lund: Lunds universitet (243 s)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning och demokrati, tema: estetik och utbildning, vol. 14, nr 1, (sid. 11 – 33). Tillgänglig på internet.
Åsén, Gunnar (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber (200 s.)
Valbar
Selander, Staffan & Kress, Gunther (2011). Design för lärande ett multimodalt perspektiv. Johanneshov: TPB (173 s.)