Andersson, Cecilia (2006). Rådjur och raketer: gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik i det offentliga rummet. Diss. Stockholm : Stockholms universitet. (184 s.) Tillgänglig via internet.
Berg, Ewa (2020). Risk-taking in Education - When Art-Activism Challenge both Students and Visual Arts Teacher Educators. IMAG, (9), s. 16-33. Tillgänglig via internet.
Berger, John (1972). Ways of seeing. (TV-serie) Tillgänglig via internet.
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Köpenhamn: Hans Reitzel (267 s.)
Börjesson, Mats & Rehn, Alf (2009). Makt, Stockholm: Liber (128 s.)
Coats, Cala (2014). Thinking through the photographic encounter: Engaging with the camera as nomadic weapon. International Journal of Education and the Arts, 15(9), 1-23.
Edin, Fredrik (2017). Exkluderande design. Stockholm: Verbal Förlag (80 s.)
Dunkels, Elza (2021). Vad gör unga på nätet? 4 uppl. Malmö: Gleerups Utbildning (144 s.)
Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015). Visuella metoder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (181 s.)
Foucault, Michel (1975/2004). Övervakning och straff, Arkiv förlag/AZ förlag (kapitlen De dömdas kropp i del I samt Disciplin i del III, totalt 119 s.)
Gunnarsson, Tomas (2016). Bilder som förändrar världen. Gävle: Gävle kommun. (60 s.) Tillgänglig via internet.
Hetland, Lois et al. (2013). Studio thinking 2: the real benefits of visual arts education. New York: Columbia University (164 s.)
Jönsson, Anders (2009). Lärande bedömning. Lund: Gleerups (140 s.)
Linde, Göran (2012). Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori. (Tredje upplagan) Lund: Studentlitteratur. (valda delar i samråd med kursledare)
Lindgren, Monica (2006). Att skapa ordning för det estetiska i skolan: diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare. Avhandling. Göteborgs universitet, 2006 (främst kap. 5-6, c:a 60 s.). Tillgänglig via internet.
Lindström, Lars (2011). Portföljmetodik i estetiska ämnen. I Lindström, Lars & Lindberg, Viveka (red.) Pedagogisk bedömning. Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag, s. 159-192.
Longhurst, Brian (red.) (2008). Introducing cultural studies. 2. ed. Harlow, England: Pearson/Longman (347 s.) Elektronisk resurs, tillgänglig via Mau’s bibliotek.
Smith, Keri (2008). How to be an explorer of the world: portable life museum. 1st ed. New York: Perigee (204 s.)
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture. Third edition New York: Oxford University Press (kap. 6-10, totalt 206 s.)
Svensson, Peter (2019). Diskursanalys, Lund: Studentlitteratur (180 s.)
Thurén, Torsten & Strachal, George (2011). Källa: internet. Malmö: Gleerup (144 s.)
Tietz, Jürgen (2014).?Den moderna arkitekturens historia. [Utgivningsort okänd]: H. F. Ullman (127 s.)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. (Andra upplagan). Malmö: Gleerup Utbildning AB. (valda delar i samråd med kursledare)
Åsén, Gunnar (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber (200 s.)
Kortare texter och artiklar i anslutning till kursmomenten kan tillkomma.