Biesta, Gert (2021). Konst som undervisning. Arnheim: Artez Press. (urval c:a 20 s. i samråd med kursledare).
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Köpenhamn: Hans Reitzel (267 s.)
Edström, Ann-Mari (2006). Att forska om lärande i konst. Pedagogisk forskning i Sverige, 11(3), s. 195-213.
Franker, Qarin (2007). Bildval i alfabetiseringsundervisning: en fråga om synsätt. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. (137 s.) Tillgänglig via internet.
Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015). Visuella metoder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (181 s.)
Foucault, Michel (1994/2008). Diskursernas kamp. Eslöv: Brutus Östlings förlag. Kapitlet “Andra rum”, 11 s.
Sheridan, Kimberly M., Veenema, Shirley A., Winner, Ellen & Hetland, Lois (2022). Studio thinking 3: the real benefits of visual arts education. 3 uppl. New York. (175 s.)
Smith, Keri (2008). How to be an explorer of the world: portable life museum. 1st ed. New York: Perigee (204 s.)
Kortare texter och artiklar kan tillkomma.