Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Köpenhamn: Hans Reitzel (267 s.)
Edström, Ann-Mari (2006). Att forska om lärande i konst. Pedagogisk forskning i Sverige, 11(3), s. 195-213.
Franker, Qarin (2007). Bildval i alfabetiseringsundervisning: en fråga om synsätt. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. (137 s.) Tillgänglig via internet.
Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015). Visuella metoder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (181 s.)
Foucault, Michel (1994/2008). Diskursernas kamp. Eslöv: Brutus Östlings förlag. Kapitlet “Andra rum”, 11 s.
Hadimioglu, Çagla (2011). Black tents. I: Kocur, Zoya (red.) Global Visual Cultures: An Anthology. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell, s. 126-135.
Hetland, Lois et al (2013). Studio thinking 2: the real benefits of visual arts education. New York: Columbia University (164 s.)
Smith, Keri (2008). How to be an explorer of the world: portable life museum. 1st ed. New York: Perigee (204 s.)
Kortare texter och artiklar kan tillkomma.