- Börtz, T. (2007). Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Leopard, Stockholm. ISBN:978-91-7343-160-6.
- Dannestam, T. (2009). Stadspolitik i Malmö. Politikens meningsskapande och materialitet. Lunds universitet, Lund.
- Grander, M. (2020). Allmännyttan och jämlikheten. Svensk bostadspolitik vid vägskäl? SNS Förlag, Stockholm. (Tillgänglig för kostnadsfri nedladdning)
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (senaste upplagan). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Levitas, R. (2005). The inclusive society? Social exclusion and New Labour. Macmillan, Basingstoke.
- Lindström, J. (2019). Segregation. Liber, Malmö
- Salonen, T, Grander, M & Rasmusson, M. (2018). Segregation och segmentering i Malmö. (Tillgänglig för kostnadsfri nedladdning)
- Sernhede, O. (2007). AlieNation is My Nation. Ordfront, Stockholm.
- Stigendal, M. (2016). Samhällsgränser. Ojämlikhetens orsaker och framtidsmöjligheterna i en storstad som Malmö. Liber, Stockholm.
- Urban, S. (2018). Integration och grannskap. Studentlitteratur, Lund.
- Wacquant, L. (2008). Urban outcasts: a comparative sociology of advanced marginality. Polity press, Cambridge.
Byggd miljö: Urban integration
Om kursen
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang, segregation och människors skilda levnadsvillkor. Syftet är också att studenten ska utveckla sitt förhållningssätt till problem och möjligheter. Dessutom är syftet att studenten ska utveckla sin förmåga att själv ta reda på vad som är problem respektive möjligheter.
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Behörighet och urval
Behörighetskrav
- BY152D Byggd miljö: Fysisk planering I, 10 hp
- BY154D Byggd miljö: Stadsutveckling, 10 hp
- BY162D Byggd miljö: Människa, vardag och planering, 10hp
- BY155C Byggd miljö: Planeringsteori och demokratiska processer, 10 hp
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).