Schwab, Brian. AI Game Engine Programming. Charles River Media 2008, ISBN-13: 978-1-58450-572-3, ISBN-10: 1-58450-572-9
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen innehåller en historisk tillbakablick över AI-områdets utveckling, där tonvikt läggs vid de viktigaste milstolparna ur ett spelperspektiv. Områden som berörs är bland annat skriptspråk för spel-AI, tillståndsmaskiner i spel, vägoptimering och planering i spel, mönsterigenkänning och agenter i spel. Tonvikt läggs vid implementation av datorstyrda motståndare i ett antal olika speltyper.
Behörighet
Behörighetskrav
Totalt minst 30 hp i datavetenskap varav minst 15 hp i objektorienterad programmering samt 7,5 hp i algoritmer och datastrukturer.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.