Genom språkstudiet fokuseras syntaktiska begrepp och strukturer i det engelska språket och hur dessa fungerar i kommunikativa situationer. Vidare behandlar kursen grammatikens roll i språkundervisning, dess förekomst i läromedel samt hur grammatik kan integreras i språkundervisning
Engelska och lärande: Språk och skrivande
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska som andraspråk, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Historia, 240 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Idrott, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Religion, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Samhällskunskap, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp
Kursinnehåll
.
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande både ur ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv. Akademiska skrivandeformer behandlas utifrån synen på skrivandet som process. Dessutom studeras grunderna i dokumentationsteknik och källhantering. Olika format för akademiska texter inom disciplinen analyseras och diskuteras. Dessa kunskaper omsätts praktiskt genom individuell skriftlig framställning, kamratrespons samt en digital portfolio.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Kurslitteratur
E-platform MyReviewers
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Texter (max 200 s)
Biber, D., Leech, G. N., & Conrad, S. (2002). Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 2002. (487 s.)
Hinkel, E. (ed.) (2016). Teaching English Grammar to Speakers of Other Languages. New York: Routledge. (272 s.)
Lundahl, B. (2021). Engelsk Språkdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (ca 50 s.)
Vitto, C. L. (2006). Grammar by Diagram: Understanding English Grammar through Traditional Sentence Diagraming. 2nd edition. Ontario: Broadview Press. (453 s)
Kurslitteratur inom delkurs
Engelskans byggstenar: Fraser och satser
Biber, D., Leech, G. N., & Conrad, S. (2002). Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 2002. (487 s.)
Hinkel, E. (ed.) (2016). Teaching English Grammar to Speakers of Other Languages. New York: Routledge. (272 s.)
Lundahl, B. (2021). Engelsk Språkdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (ca 50 s.)
Vitto, C. L. (2006). Grammar by Diagram: Understanding English Grammar through Traditional Sentence Diagraming. 2nd edition. Ontario: Broadview Press. (453 s)
Akademisk skrivande
E-platform MyReviewers
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Texter (max 200 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).