Burns, Anne & Richards, Jack C. (red.) (2018). The Cambridge guide to learning English as a second language. Cambridge: Cambridge University Press. 354 s.
Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages. Learning, teaching, Assessment. Strasbourg. Tillgänglig via internet. (i urval, s. 1–63.
Goh, Christine & Burns, Anne (2012). Teaching speaking: A holistic approach. Cambridge: Cambridge University Press. 281 s.
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning. Vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket, s. 90–112.
Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge, s. 58–167. Tillgänglig som e-bok via Malmö Universitet.
Jones, Neil & Saville, Nick (2009). ‘European language policy: Assessment, learning and the CEFR’, Annual Review of Applied Linguistics, vol. 29, no. 3, pp. 51–63. (12 s.)
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2013). How Languages Are Learned. 4:e uppl. Oxford: Oxford University Press. (256 s)
Lundahl, Bo (2021). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Fjärde upplagan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 4–7, 9–13, ca 250 s.
Skolverket (2011, 2018), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr 11. Del 1 och 2 samt kursplanen i engelska, ca 30 sidor.
Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Del 1 och 2 samt Ämnesplanerna i engelska för gymnasiet med kommentarer, ca 30 sidor.
Skolverket (2018). Bedömning och betygssättning. Skolverkets allmänna råd. Skolverket. (49 s.)
Slomp, David H. (2005), Teaching and assessing language skills. Defining the knowledge that matters. English Teaching: Practice and Critique, 4/3, 2005, 141–155.
Stagg Peterson, Shelley & McClay, Jill (2010). Assessing and providing feedback for student writing in Canadian classrooms. Assessing Writing, 15, 2010, 86–99.
Dessutom tillkommer artiklar och medietexter motsvarande ca 400 sidor.