Delkursen ger en överblick över engelskspråkig litteratur ur ett historiskt perspektiv. Nyckeltexter ur den engelskspråkiga litteraturhistorien lyfts fram för att belysa vad som är karakteristiskt för olika perioder och strömningar. Vidare ses litteraturen mot en historisk, social och idéhistorisk bakgrund. Äldre författarskap och genrer görs tillgängliga genom att sättas in i sina historiska och estetiska sammanhang, men också genom att ''översättas'' i nya medieformer. Kanonbegreppet diskuteras och relateras till skolans roll som kulturförmedlare. I sammanhanget belyses också litteraturundervisningens läromedelsanvändning. Läsning och diskussion kombineras med skriftliga, muntliga och digitala presentationer.
Engelska och lärande: Text, kultur och språk
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk
Kursinnehåll
Se delkurser
Delkursen behandlar interkulturalitet, multilitteracitet och internationalisering i samband med engelskundervisning och lärande. Särskilt betonas frågor kring makt, motstånd och meningsskapande i samtiden och hur kritiska perspektiv kan användas för att tolka och förstå text, kultur och identitet lokalt och globalt. Kursinnehållet är organiserat kring teman som urban miljö, konsumtion, kropp och genus, turism och olika föreställningar om ’otherness’. Nyckelbegrepp som multimodalitet och interkulturalitet används genomgående i de tematiska studierna. Dessutom läggs betoning på e-lärande, kritisk digital litteracitet och användandet av olika digitala verktyg och arbetsformer.
Delkursen fokuserar innehålls- och språkintegrerat arbete, dess teoretiska bas samt praktiska tillämpningar ur ett skolperspektiv. Dessutom betonas betydelsen av ett akademiskt ordförråd för elevers språkutveckling. Kursen kombinerar ett kognitivt och sociokulturellt synsätt och betonar att språkutveckling på ett främmande språk till stor del handlar om att elever utvecklar en genremässig bredd i samtal, läsning och skrivande.
Delkursen behandlar språklig variation och språkliga normer. Med utgångspunkt från sociolingvistiken behandlas bl.a. språk och kön, makt, regionala variationer och engelska som internationellt kontaktspråk. Vidare undersöks sambandet mellan identitet och språk. Olika digitala redskap används för att studera och undervisa språklig variation och interkulturell kommunikation. Frågor rörande språklig variation återknyts dessutom till språkundervisning och språkläromedel.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Kurslitteratur
Atwood, Margaret. (2016). Hag Seed. New York: Hogarth Press (320 s)
James, Henry. (1898). The Turn of the Screw. New York: Penguin Book (96 s)
Vonnegut, Kurt. (1991). Slaughterhouse Five. New York: Turtleback Books (215 s)
Vetenskapliga artiklar, noveller, etc. (ca 800 sidor)
Tillkommer: tre längre texter som väljs i samråd med kursledaren (ca 800 s)
Kurek, Marlorzata; Turula, Anna & Lewis, Tim (2019). Telecollaboration and virtual exchange across disciplines in service of social inclusion and global citizenship. Research-publishing.net (136 s.)
Dessutom ingår forskningsartiklar och sakprosatexter motsvarande ca 400 sidor.
Coyle, Do; Hood, Philip & Marsh, David (2010). CLIL: Content and language integrated learning. Cambridge: Cambridge University Press (173 s.).
Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s.).
Dessutom tillkommer forskningsartiklar och sakprosatexter motsvarande ca 300 sidor.
Hornberger, Nancy & McKey, Sandra Lee (2010). Sociolinguistics and Language Education. Toronto: Multilingual Matters. (560 s)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar motsvarande ca 200 sidor.
Kurslitteratur inom delkurs
Litteratur och idéhistoria
Atwood, Margaret. (2016). Hag Seed. New York: Hogarth Press (320 s)
James, Henry. (1898). The Turn of the Screw. New York: Penguin Book (96 s)
Vonnegut, Kurt. (1991). Slaughterhouse Five. New York: Turtleback Books (215 s)
Vetenskapliga artiklar, noveller, etc. (ca 800 sidor)
Tillkommer: tre längre texter som väljs i samråd med kursledaren (ca 800 s)
Kultur, media och internationalisering
Kurek, Marlorzata; Turula, Anna & Lewis, Tim (2019). Telecollaboration and virtual exchange across disciplines in service of social inclusion and global citizenship. Research-publishing.net (136 s.)
Dessutom ingår forskningsartiklar och sakprosatexter motsvarande ca 400 sidor.
Innehålls- och språkintegrerat lärande
Coyle, Do; Hood, Philip & Marsh, David (2010). CLIL: Content and language integrated learning. Cambridge: Cambridge University Press (173 s.).
Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s.).
Dessutom tillkommer forskningsartiklar och sakprosatexter motsvarande ca 300 sidor.
Sociolingvistik och interkulturell kommunikation
Hornberger, Nancy & McKey, Sandra Lee (2010). Sociolinguistics and Language Education. Toronto: Multilingual Matters. (560 s)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar motsvarande ca 200 sidor.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).