Delkursen har ett task-based learning upplägg, och inleds med grundläggande begrepp inom såväl allmän- som ämnesdidaktik. Därefter introduceras och problematiseras engelskämnet och undervisning i en global kontext utifrån historiska, kulturella och normkritiska perspektiv. Begreppen interkulturalitet och medborgerlig bildning relateras till frågor om vad engelskundervisning kan innebära i en mångkulturell och mångspråkig skola. I kursen studeras aktuell forskningslitteratur i kombination med ett brett spektrum av texter som till exempel skönlitteratur, film, TV-serier, Ted Talks och nyhetsstoff.
Engelska och lärande: Texter och kontexter
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Engelska, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Engelska
Kursinnehåll
.
Delkursen har ett task based learning-upplägg, och innehåller en teoretisk och praktisk bas för en språkundervisning som tar sin utgångspunkt i skönlitteratur och sakprosa, samt i eget skrivande. Texter i vid mening läses, analyseras och används som inspiration för eget skrivande. De studerade texterna används också för samtal och reflektion över den egna kunskaps- och språkutvecklingen, samt hur dessa texter kan användas i en undervisningskontext.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN430C Engelska och lärande: Språk och skrivande (genomgången)
Kurslitteratur
Lundahl, Bo. (2021). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. (40 pages)
Gaiman, Neil. The Graveyard Book. London: Bloomsbury, 2011. (312 pages)
Pullman, Philip. Northern Lights. London: Scholastic (448 pages)
Sundmark, Björn & Olsson Gers, Cecilia (2020). The challenge of creativity: using picture book sequencing in language education. In: Kümmerling Meibauer, Bettina (red). Challenging picturebooks in education. New York: Routledge (15 p.)
Kompendietext (ca 200 s)
Gorski, Paul C. & Nektaria Palaiologou. (2017). The evolution of intercultural and multicultural education: scholarship and practice for new sociopolitical and economic realities. (18 s). Tillgänglig via Internet.
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (384 s). Kapitel 1, 2, och 16.
Lundahl, Bo (2021). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur (546 s.).
Seargeant, Philip & Swann, Joan (red.) (2011). English in the World: History, Diversity, Change. New York: Routledge (416 s).
Siqueira, Sávio (2017). Intercultural language educators for an intercultural world: action upon reflection. (12 s). Tillgänglig via Internet.
Skolverket (2011). Skolverkets allmänna råd. Planering och genomförande av undervisningen. Skolverket och Fritzes (43 s).
Lgr 11 och Lgy 11.Tillgänglig via Internet.
Dessutom tillkommer artiklar och medietexter motsvarande ca 200 sidor
Kurslitteratur inom delkurs
Introduktion till engelska i en global kontext
Gorski, Paul C. & Nektaria Palaiologou. (2017). The evolution of intercultural and multicultural education: scholarship and practice for new sociopolitical and economic realities. (18 s). Tillgänglig via Internet.
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (384 s). Kapitel 1, 2, och 16.
Lundahl, Bo (2021). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur (546 s.).
Seargeant, Philip & Swann, Joan (red.) (2011). English in the World: History, Diversity, Change. New York: Routledge (416 s).
Siqueira, Sávio (2017). Intercultural language educators for an intercultural world: action upon reflection. (12 s). Tillgänglig via Internet.
Skolverket (2011). Skolverkets allmänna råd. Planering och genomförande av undervisningen. Skolverket och Fritzes (43 s).
Lgr 11 och Lgy 11.Tillgänglig via Internet.
Dessutom tillkommer artiklar och medietexter motsvarande ca 200 sidor
Litteratur och kreativt skrivande
Lundahl, Bo. (2021). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. (40 pages)
Gaiman, Neil. The Graveyard Book. London: Bloomsbury, 2011. (312 pages)
Pullman, Philip. Northern Lights. London: Scholastic (448 pages)
Sundmark, Björn & Olsson Gers, Cecilia (2020). The challenge of creativity: using picture book sequencing in language education. In: Kümmerling Meibauer, Bettina (red). Challenging picturebooks in education. New York: Routledge (15 p.)
Kompendietext (ca 200 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).