Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages. Learning, teaching, Assessment. Strasbourg. Tillgänglig via internet. (i urval, 63 s.).
Jones, Neil & Saville, Nick (2009). ‘European language policy: Assessment, learning and the CEFR’, Annual Review of Applied Linguistics, vol. 29, no. 3, pp. 51–63. (12 s.)
Goh, Christine & Burns, Anne (2012). Teaching speaking: A holistic approach. Cambridge: Cambridge University Press. 281 s.
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning. Vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket, s. 90–112.
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2013). How Languages Are Learned. 4th Edition. Oxford: Oxford University Press. (256 s.)
Lundahl, Bo (2021). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Fjärde upplagan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 4–7, 9–13, ca 250 s.
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 1 Från skola för vuxna till vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande. Tillgänglig som PDF från Nationellt Centrum för svenska som andraspråk. (32 s.)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 2 Idé och inspiration i arbetet med vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande. Tillgänglig som PDF från Nationellt Centrum för svenska som andraspråk. (120 s.)
Skolverket (2011, 2018), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr 11. Del 1 och 2 samt kursplanen i engelska, ca 30 sidor.
Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Del 1 och 2 samt Ämnesplanerna i engelska för gymnasiet med kommentarer, ca 30 sidor.
Skolverket (2019). Betyg och betygssättning. Allmänna råd. Fritzes och Skolverket. (49 s.)
Slomp, David H. (2005), Teaching and assessing language skills. Defining the knowledge that matters. English Teaching: Practice and Critique, 4/3, 2005. (11 s.)
Stagg Peterson, Shelley & McClay, Jill (2010). Assessing and providing feedback for student writing in Canadian classrooms. Assessing Writing, 15, 2010. (14 s.)
Skolverket (2017). Läroplan för vuxenutbildningen. Andra upplagan. Stockholm: Skolverket. (13 s.)
Säljö, Roger (2015). Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups. (151 s.)
Dessutom tillkommer artiklar och medietexter motsvarande ca 200 sidor.