Gibbons, Pauline (2002). Scaffolding Language, Scaffolding Learning. Teaching second language learners in the mainstream school. Portsmouth: Heinle & Heinle (185 s.)
Lightbown, Patsy, Spada, Nina (2013). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. (272 s.)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo (66 s.)
Lundahl, Bo (2022). Texts, topics and tasks: Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (268 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3., [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur och Kultur. Kapitel 5, 6 och 8 (175 s.)
O´Dowd, Robert (2020). A transnational model of virtual exchange for global citizenship education. Language Teaching, Oct 2020, 53:4, (14 s)
Säljö, Roger (2015). Lärande – en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups. (172 s.)
Skolverket (2011). The Curriculum for the Compulsory School. Stockholm: Skolverket (304 s.)
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Stockholm: Skolverket och Fritzes. (23 s.)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (180 s.)
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (176 s.)
Kortare texter kan tillkomma