Delkursen behandlar engelskans ljudsystem (fonetik och fonologi), samt ordkunskap (morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig hur medvetenhet om engelskans ljudsystem kan förbättra elevers reception och produktion av tal, hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
Engelska och lärande: Språk och bedömning av språkförmåga
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Se delkurs.
Delkursen behandlar dels läroplansteori, dels bedömning. Läroplansteoridelen behandlar läroplaner dels som riktgivande verktyg för undervisning och lärande, dels som texter som måste tolkas utifrån en förståelse om professionellt handlingsutrymme. Bedömningsdelen behandlar hur uppgiftskonstruktion med tillhörande bedömningsgrunder dels ska anknyta till styrdokumenten, dels bör baseras på en teoretiskt grundad förståelse av språkförmågor och bedömning. Dessutom behandlas bedömning av språkförmåga.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN433C Engelska och lärande: Vetenskapsteori och akademiskt skrivande (genomgången)
Kurslitteratur
Tritch Yoshida, Maria. (2016). Beyond Repeat After Me: Teaching Pronunciation to English Learners. Tesol International Association. (194 s.)
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)
Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge. (269 s.)
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2017). Att förstå och använda läroplanen. I Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Hult, Francis (2014). How does policy influence language in education? I Rita Silver & Sloe Lwin (red.), Language in education: Social implications (159–175). London: Continuum. (16 s.)
Johnson, David Cassells (2014). Language Policy, Palgrave Macmillan Limited. (ca 80 s.)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar om läroplansteori, språkpolicy och bedömning motsvarande ca 30 sidor.
Kurslitteratur inom delkurs
Engelskans byggstenar: Ljud och ord
Tritch Yoshida, Maria. (2016). Beyond Repeat After Me: Teaching Pronunciation to English Learners. Tesol International Association. (194 s.)
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)
Läroplansteori och bedömning av språkförmåga
Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge. (269 s.)
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2017). Att förstå och använda läroplanen. I Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Hult, Francis (2014). How does policy influence language in education? I Rita Silver & Sloe Lwin (red.), Language in education: Social implications (159–175). London: Continuum. (16 s.)
Johnson, David Cassells (2014). Language Policy, Palgrave Macmillan Limited. (ca 80 s.)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar om läroplansteori, språkpolicy och bedömning motsvarande ca 30 sidor.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).