Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2016). Naturvetenskapens bärande idéer. För förskollärare. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (160 s)
Flera språk i förskolan – teori och praktik (2013). Stockholm: Skolverket (122s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö (35 s) (tillgänglig på internet)
Nilsson, Karin & Dahlbeck, Per (red.) (2018). Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik. Lund: Studentlitteratur (117 s)
Sundberg, Bodil, Areljung, Sofie, Due, Karin, Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2016). Förskolans naturvetenskap i praktiken. Malmö: Gleerups (131 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.