Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s.) (tillgänglig på Canvas)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag (143 s.)
Holmberg, Ylva C. (2022). Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool. Educare, (2), ss. 102–140 (39 s.) (tillgänglig på: https://doi.org/10.24834/educare.2022.5.4)
Lindström, Lars (2008). Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. KRUT Nr 133–134, s. 57–68 (12 s.) (tillgänglig på canvas)
Magnusson, Lena O. (2014). Digitalkameran som agent i förskolans verksamhet. I: Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.),. Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (s. 119–133) (15 s.) (tillgänglig på canvas)
Pramling, Niklas & Wallerstedt, Cecilia (2019). Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik i förskolan. Forskning om undervisning och lärande 7(1), s. 7–22 (16 s.) (tillgänglig på canvas)
Thorkildsen, Kari (2011). Den ville babyreisen. I Bakke, Kari, Jenssen, Cathrine, Sæbø, Aud Berggraf (red.), Kunst, kultur og kreativitet: kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget (27 s.) (tillgänglig på Canvas)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7) (130 s.)
Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan. Att utveckla barns skapande förmåga. Stockholm: Gothia fortbildning (102 s.)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.