Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup (203 s.)
Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s.)
Handal, Gunnar (1999). Consultation using Critical Friends. New Directions for Teaching and Learning. Issue 79, Ch. 7 (11 s)
Holmberg, Ylva (2016). Musikskap i förskolan: musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. Stockholm: Liber (150 s)
Holmberg, Y. C. (2022). Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool. Educare, (2), 102–140. (39 s) https://doi.org/10.24834/educare.2022.5.4
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 3, 4, 5, 8 och 9) (189 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7) (130 s.)
Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan: att utveckla barns skapande förmåga. Stockholm: Gothia fortbildning (102 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.