Bendroth, Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red). (2014) Bildsamtal. I: Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (s. 69-85) (16 s)
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå: om textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Delblanc, Åsa & Wernholm, Marina (2023). Barns lek i modern barndom. Barn, 41(1), 72–79 (7 s) (tillgänglig på internet
Edwards, Agneta (2019). Bilderbokens mångfald och möjligheter. Stockholm: Natur & Kultur (s. 10-130) (120 s.)
Harwood, Debrah (2017). Using iPads to empower young children as readers and writers. In: Harwood, Debrah, Crayons and iPads: Learning and Teaching of Young Children in the Digital World (10 s) (tillgänglig på internet)
Hvit Lindstrand, Sara (2015) Små barns tecken- och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi. Diss. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation, Högskolan Jönköping (s. 17-57, 90-111) (61 s.) (tillgänglig på internet)
Kultti, Anne (2023). Flerspråkiga barns villkor i förskolan: lärande av och på ett annat språk. 2 uppl. Stockholm: Liber (119 s.)
Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva-Kristina (2022). Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn: utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur (349 s)
Norling, Martina & Magnusson, Maria (2019). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan: flerdimensionella perspektiv. Stockholm: Liber (177 s )
Petersen, Petra (2022). Flerspråkighet och digitala resurser i förskolan Lund: Studentlitteratur (144 s)
Thuresson, Hanna (2021). Yngre barns meningsskapande om läsande och skrivande i förskolans literacypraktik. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro University. (205 s) (tillgänglig på internet)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 227-297) (70 s.)
Vasquez, Vivian Maria, Janks, Hilary, & Comber, Barbara. (2019). Critical Literacy as a Way of Being and Doing. Language Arts, Volume 96, Number 5, May 2019 (12 sidor)
Österlund, Mia (2008). ”Se så söt du blir i den här.” Maktkamp, generation och genus i Carin och Stina Wirséns bilderböcker, Barnboken, Vol 31, No 2 (2008) (14 s) (tillgänglig på internet)
Skönlitteratur och läroplaner tillkommer vid kursstart.