I delkursen studeras matematiska ämneskunskaper, begrepp, samband och aktiviteter med relevans för förskolans utbildning. Däri ingår exempelvis geometri, taluppfattning, problemlösning, mönster och lokalisering. Studenten identifierar matematiska aktiviteter vilka utgör grund för analys med hjälp av kursens centrala begrepp. Vidare diskuteras och problematiseras förutsättningar för barns lek och lärande i förhållande till matematik. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Barndom och lärande: Matematik och didaktik i förskola
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Förskollärarutbildning : Flexibel variant Vidareutbildning av lärare (VAL)
Kursinnehåll
.
Delkursen behandlar barns möjligheter att utveckla och använda matematisk förståelse inom ramen för förskolan, vilket problematiseras ur ett interkulturellt perspektiv. Med utgångspunkt i variationsteori planerar, genomför, analyserar och värderar studenten undervisning med matematiska begrepp och förmågor i fokus, såväl analogt som digitalt. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO274A Barndom och lärande: Literacy och didaktik i förskola (genomgången)
Kurslitteratur
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s)
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red.) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola; Johansson, Maria; Lange, Troels; Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola; Johansson, Maria; Lange, Troels; Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Kjällander, Susanne & Riddersporre, Bim (2019). Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (s. 115-175) (60 s)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur (egenvalt kapitel om ca 25 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 161-225) (64 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kurslitteratur inom delkurs
Delkurs 1: Ämneskunskaper i matematik
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s)
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red.) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola; Johansson, Maria; Lange, Troels; Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Delkurs 2: Matematik i utbildning och undervisning
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola; Johansson, Maria; Lange, Troels; Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Kjällander, Susanne & Riddersporre, Bim (2019). Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (s. 115-175) (60 s)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur (egenvalt kapitel om ca 25 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 161-225) (64 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).