I delkursen studeras matematiska begrepp och aktiviteter med relevans för förskolans utbildning. Däri ingår exempelvis problemlösning, taluppfattning, geometri, rumsuppfattning och mönster. Studenten identifierar matematiska händelser och diskuterar lekens betydelse för barns matematiska lärande. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Barndom och lärande: Matematik och didaktik i förskola
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Förskollärarutbildning : Flexibel variant Vidareutbildning av lärare (VAL)
Kursinnehåll
.
Delkursen behandlar barns möjligheter att utveckla och använda matematisk förståelse inom ramen för förskolan, vilket problematiseras ur ett interkulturellt perspektiv. Med utgångspunkt i variationsteori planerar, genomför, analyserar och värderar studenten undervisning med matematiska begrepp och förmågor i fokus. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO274A Barndom och lärande: Literacy och didaktik i förskola (genomgången)
Kurslitteratur
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola; Johansson, Maria; Lange, Troels; Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red.) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur (160 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 161-225) (64 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kurslitteratur inom delkurs
Delkurs 1: Ämneskunskaper i matematik
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola; Johansson, Maria; Lange, Troels; Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Delkurs 2: Matematik i utbildning och undervisning
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red.) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur (160 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 161-225) (64 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).