I delkursen studeras ämneskunskaper, begrepp och ämnesspecifika fenomen inom naturvetenskap och teknik med relevans för förskolans utbildning. Häri ingår exempelvis kretslopp, kemiska processer, fysikaliska fenomen samt hållfasthet och balans. Studenten identifierar aktiviteter inom naturvetenskap och teknik vilka utgör grund för analys med hjälp av kursens centrala begrepp. Vidare diskuteras och problematiseras förutsättningar för barns lek och lärande i förhållande till naturvetenskap och teknik. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik i förskola
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Förskollärarutbildning : Flexibel variant Vidareutbildning av lärare (VAL)
Kursinnehåll
.
Delkursen behandlar barns möjligheter att möta, pröva och utmanas inom naturvetenskap och teknik i förskolans utbildning och undervisning vilket problematiseras i förhållande till hållbar utveckling. Med utgångspunkt i pragmatisk teori planerar, genomför, analyserar och värderar studenten undervisning inom naturvetenskap och teknik, där såväl analoga som digitala aspekter i undervisningen beaktas. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO275A Barndom och lärande: Matematik och didaktik i förskola (genomgången)
Kurslitteratur
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2016). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Axell, Cecilia; Berggren, Helene; Frejd, Johanna; Hagerman, Frans & Pettersson, Alma Jahic (2018). Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (s. 15-40) (25 s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Norstedts (160 s)
Sundberg, Bodil; Areljung, Sofie; Due, Karin; Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2016). Förskolans naturvetenskap i praktiken. Malmö: Gleerups (131 s)
Thulin, Susanne (2015). Göra naturvetenskap i förskolan – med fokus på kommunikation. Stockholm: Liber (131 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Axell, Cecilia; Berggren, Helene; Frejd, Johanna; Hagerman, Frans & Pettersson, Alma Jahic (2018). Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (s. 41-138) (97 s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Norstedts (160 s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö: Eget förlag (35 s) (tillgänglig på internet)
Hedefalk, Maria (2014). Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling. Uppsala: Uppsala universitet (s. 16-49) (33 s) (tillgänglig på internet)
Fridberg, Marie & Thulin, Susanne (red.) (2021). Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan. Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 17-98, 133-152) (100 s)
Kjällander, Susanne & Riddersporre, Bim (2019). Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (s. 84-114) (30 s)
Nilsson, Karin & Dahlbeck, Per (red.) (2018). Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik. Lund: Studentlitteratur (117 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 301-359) (58 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kurslitteratur inom delkurs
Delkurs 1: Ämneskunskaper i naturvetenskap och teknik
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2016). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Axell, Cecilia; Berggren, Helene; Frejd, Johanna; Hagerman, Frans & Pettersson, Alma Jahic (2018). Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (s. 15-40) (25 s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Norstedts (160 s)
Sundberg, Bodil; Areljung, Sofie; Due, Karin; Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2016). Förskolans naturvetenskap i praktiken. Malmö: Gleerups (131 s)
Thulin, Susanne (2015). Göra naturvetenskap i förskolan – med fokus på kommunikation. Stockholm: Liber (131 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Delkurs 2: Naturvetenskap och teknik i utbildning och undervisning
Axell, Cecilia; Berggren, Helene; Frejd, Johanna; Hagerman, Frans & Pettersson, Alma Jahic (2018). Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (s. 41-138) (97 s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Norstedts (160 s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö: Eget förlag (35 s) (tillgänglig på internet)
Hedefalk, Maria (2014). Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling. Uppsala: Uppsala universitet (s. 16-49) (33 s) (tillgänglig på internet)
Fridberg, Marie & Thulin, Susanne (red.) (2021). Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan. Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 17-98, 133-152) (100 s)
Kjällander, Susanne & Riddersporre, Bim (2019). Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (s. 84-114) (30 s)
Nilsson, Karin & Dahlbeck, Per (red.) (2018). Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik. Lund: Studentlitteratur (117 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 301-359) (58 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).