Biesta, Gert (2005). Against learning. Reclaiming a language for education in an age of learning, Nordisk Pedagogik, Vol. 25, pp. 54–66 (tillhandahålls av lärare) (12 s.)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur (s. 3-161) (159 s.)
Burman, Anders (2019). Pedagogikens idéhistoria: uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur (359 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Stockholm: Skolverket (tillgänglig på Internet) (302 s.)
Holmberg, Linnéa (2021). Att bli fritidshemslärare. Stockholm: Liber (s. 14-79, 98-126) (94 s.)
Hägglund, Solveig. (2006). Det hela barnet – vem är det? Reflektioner i anslutning till några texter av Nel Noddings. Utbildning & Demokrati, 15(1), 43–60 (tillgänglig på internet) (17 s.)
Noddings, Nel (1995). Teaching themes of care. Phi Delta Kappan, Vol. 76, Iss. 9, 675-679 (tillgänglig på internet) (4 s.)
Pihlgren, Ann S. (red.) (2017). Fritidshemmets didaktik. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-5 samt 7) (125 s.)
Säljö, Roger (2015). Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 11-54, 69-108) (85 s.)
Qvarsebo, Jonas (2021). The Historical Emergence of Modern Childhood. Sage Publications Ltd, https://doi.org/10.4135/9781529757194 (17 s.)
Thorgesen, Ketil (2018). Estetik tack! Estetisk kommunikation och konsten att lära.
I: von Schantz, Ulrika, Thorgersen, Ketil & Lidén, Anne (red.), De Estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester. Stockholm: Stockholm University Press (s. 3–24) (19 s.)
van Manen, Max (2016). The concept of pedagogy. I The Tact of Teaching. London: Routledge (tillhandahålls av lärare) (24 s.)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser kan tillkomma.