Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna (2011). Pedagogik för förändring: frihet, jämlikhet, demokrati. Lund: Studentlitteratur (s. 5-26) (20 s.)
Biesta, Gert (2005). Against learning. Reclaiming a language for education in an age of learning, Nordisk Pedagogik, Vol. 25, pp. 54–66 (tillhandahålls av lärare) (12 s.)
Johansson, Thomas (2012). Den lärande människan: utveckling lärande socialisation. Malmö: Liber AB (160 s.)
Kroksmark, Tomas (red.) (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur (675 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2022. 1. uppl. (2022). Stockholm: Skolverket (tillgänglig på Internet) (302 s.)
Pihlgren, Ann S. (red) (2017). Fritidshemmet. Lund: Studentlitteratur (s. 9-99) (90 s.)
Säljö, Roger (2015). Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 11-54, 69-108) (85 s.)
Straume, Ingerid S. (2020) Skriveren og teksten. Fortellinger om identitet og faglig skrivning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s. 9-36) (27 s.)
van Manen, Max (2016). The concept of pedagogy. I The Tact of Teaching. London: Routledge (tillhandahålls av lärare) (24 s.)
van Manen, Max (2016). The nature of pedagogy. I Pedagogical Tact. London: Routledge (tillhandahålls av lärare) (16 s.)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser kan tillkomma.