Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor och Wehner-Godée Christina (2014). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska och lära i förskola och skola. Stockholm: Liber (200 s)
Fastén, Ola (red.) (2019). Utomhuspedagogik. Lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet. Lund: Studentlitteratur AB (kap. 1-3, 5-6) (100 s)
Gärdenfors, Peter (2010). Lusten att förstå. Om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur och Kultur (284 s)
Holmberg, Linnéa (2021). Att bli fritidshemslärare. Stockholm: Liber (kap. 3-4, 12-13, 19, 23) (50s)
Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. Lund: Gleerups (224 s)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber (s. 15-147) (132 s)
Pihlgren, Ann, S (red.) (2015). Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget. Lund: Studentlitteratur AB (kap. 3- 5, 7- 8, 10, 12, 14, 17) (150 s)
Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Betyg och betygsättning (2018). Stockholm: Skolverket (tillgänglig på internet) (50 s)
Øksnes, Maria (2011) Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber (kap. 1-4, 6, 8) (100 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 300 s).